D-reizen failliet, onderzoek naar doorstart

D-reizen failliet, onderzoek naar doorstart

Het doek is gevallen voor D-reizen. Moederbedrijf D-rt Groep, de grootste retailer in de Nederlandse reisbranche, is failliet verklaard.

Volgens het bedrijf kwam er door de reisverboden als gevolg van de coronacrisis nauwelijks nog geld binnen. Daarnaast zou het voucherfonds, waarmee klanten tijdig kunnen worden terugbetaald, te lang op zich hebben laten wachten.

Bij D-reizen werken zo'n 1150 mensen. Het bedrijf heef 285 reisbureaus en een afdeling klantenservice. De franchiseondernemingen die opereren onder de merknaam VakantieXperts vallen buiten het faillissement. Er wordt gekeken of een doorstart mogelijk is.

"Het is een gitzwarte dag voor ons", zegt ceo Jan Henne de Dijn. "Er zijn de afgelopen periode veel gesprekken geweest met partijen om tot een oplossing te komen. Met ons faillissement valt een belangrijke schakel weg in de reisindustrie in Nederland."

Reacties 9


P G 6 apr, 11:31

TUI is de volgende als ze geen geld krijgen!


Hugo de Boer 6 apr, 11:50

Voor degenen met een voucher is er nu wel duidelijkheid. Zij kunnen zich nu gelukkig direct tot het SGR wenden.


Jan Sek 6 apr, 13:25

Ik vind het bijzonder jammer vooral voor het reisbureau in Veldhoven en het personeel natuurlijk.
Ik ben daar altijd bijzonder goed behandelt en zal het zeker missen Ed de groetjes.


Henk Jan Davidse 6 apr, 14:17

Een reisbureau. Dat er nog mensen zijn die er überhaupt kwamen. Sneu voor de mensen maar dit was natuurlijk een middeleeuws concept..


ikke weet het 6 apr, 16:46

Leuk dat u het hier heeft over een "middeleeuws " concept, waarschijnlijk bent u dan 1 van de vele internet shoppers, waardoor de winkels naar de Filistijnen gaan.
Hierdoor krijgt u straks uitgestorven centra, met als gevolg veel leegstand, daarna verpaupering en daarna veel criminaliteit zodat u zicht niet meer veilig voelt.

Ik heb altijd bij een reisbureau geboekt, en daar altijd keurig geholpen en voorgelicht.
Ook wanneer er problemen waren werd dit altijd netjes opgelost, en werd er direct actie ondernomen.
Afgelopen jaar een ticket Amerika geboekt, maar door corona geen mogelijkheid, inmiddels wel het geld terug en geen voucher, gewoon even bellen naar het reisbureau en het is geregeld.

ik hoef niet zo nodig voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Hoe meer mensen blijven shoppen op het internet hoe meer zaken er failliet zullen gaan, en dit gaat dan niet alleen ten koste van de bedrijven die failliet zijn, maar ook alles eromheen.
Denk daar maar eens aan.


Jacky Bogardy 6 apr, 18:11

D-Reizen: Heel veel sterkte gewenst in de voor u en uw klanten moeilijke tijd!


Henk Jan Davidse 6 apr, 20:08

ikke weet het Was waarschijnlijk ook boos toe de automobiel de oude en vertrouwde paard en wagen verving.....


Hugo de Boer 6 apr, 22:27

Voor het personeel is dit natuurlijk rampzalig, maar dit zag iedereen natuurlijk van mijlenver al aankomen.

Voor het grootste deel van de consumenten is het reisbureau een achterhaald iets. Via het internet kun je dezelfde reis veel gunstiger boeken, direct de beschikbaarheid zien, ervaringen van veel meer gebruikers bekijken etc. etc. Slechts een zeer beperkt deel van de consumenten zal inderdaad nog de waarde inzien van een fysiek reisbureau: Enerzijds de mensen die zich niet zo vrij voelen op het internet en anderzijds de mensen die een hele speciale verre reis willen maken. Dit is dan echter slechts een niche markt. Die niche markt kan dan beter bediend worden voor de vanuit werkende reisspecialisten.

De situatie werd de laatste tijd verslechterd door de berichten dat de SGR D-Reizen uit hun dienstenpakket zou worden gegooid vanwege achterstallige betalingen. Nieuwe klanten gaan dan ook voor hun toekomstige reizen niet bij deze organisatie boeken. Dan heb je immers geen zekerheid meer.

En dan de laatste tijd weigerden TUI en Corendon al om nieuwe boekingen te accepteren via D-reizen. Dan ben je ineens meer dan 50% van je aanbod kwijt.

De financiële situatie is sterk verergerd toen de huidige eigenaren de organisatie voor een appel en een ei van de Duitse moeder kochten. Ze hadden toen wel genoeg geld voor de koop, maar niet voldoende reserve voor de komende tijd. De verwachtingen voor de toekomst waren waarschijnlijk ook de reden dat de Duitsers er zo gemakkelijk afstand van deden.


Mark De Jong 7 apr, 22:41

@ikke weet het

Ik ben een paar keer bij zo'n bureau geweest. Ze kijken letterlijk met je mee op de reguliere website. Je hebt alleen geen controle meer over de muis. Plus ze gaan altijd boven jouw budget zitten.

Het concept reisbureau begrijp ik bij simpele reizen echt niet. Bij complexere verdere reizen kan ik het begrijpen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!