‘Grote vraagtekens bij oprechtheid duurzaamheidsclaims kledingmerken’ 

‘Grote vraagtekens bij oprechtheid duurzaamheidsclaims kledingmerken’ 

Bij een groot deel van de duurzaamheidclaims die grote Europese en Britse kledingmerken doen bij hun kledingstukken worden grote vraagtekens gezet. 

Onder meer grote namen als H&M en webshop ASOS labelen veel kleding als duurzaam, terwijl ze de milieuwinst niet hard kunnen maken. Dat blijkt uit onderzoek van Changing Markets Foundation, een organisatie die zich hard maakt voor een duurzamere economie. Het onderzoek werd gedaan met ondersteuning van de Plastic Soup Foundation.

Ook Primark, Zara en Burberry werden onderzocht op het gebruik van fossiele brandstoffen voor hun materialen en hun toezegging daar juist afstand van te nemen. Het gaat bijvoorbeeld om beweringen dat synthetische kleding te recyclen is, terwijl er helemaal geen technologie bestaat om dat hergebruik mogelijk te maken. Daarnaast zag Changing Markets veel 'groene' labels waar geen extra bewijs bij werd geleverd voor de milieuwinst die de kledingstukken zouden opleveren.

Voor het onderzoek werd gekeken naar vierduizend modeartikelen van twaalf merken. Bij 59 procent van alle duurzaamheidclaims bij kledingstukken zet de organisatie vraagtekens. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!