Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke week een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: BikeFlip en IKEA.
Winnaar: BikeFlip
Het was aan het einde van de dag op RetailTrends Live in DeLeMar in Amsterdam nog even spannend wie er naar huis zou gaan met de prijs RetailRookie of the Year. Het was een nek-aan-nekrace tussen New Optimist en BikeFlip, waar uiteindelijk BikeFlip won met 43 procent van de stemmen. De winnaar krijgt naast een bokaal consultancy van de retailexperts van ABN Amro. BikeFlip is de opvolger van Pieter Pot, een verpakkingsvrije supermarkt die vorig jaar won. BikeFlip is een abonnementsmodel voor refurbished kinderfietsen. Hier lees je het interview met de twee oprichters van de nieuwe RetailRookie of the Year.
Verliezer: IKEA
IKEA kampt in het Verenigd Koninkrijk met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Winkels missen daardoor zo'n tien procent van...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke week een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: BikeFlip en IKEA.
Winnaar: BikeFlip
Het was aan het einde van de dag op RetailTrends Live in DeLeMar in Amsterdam nog even spannend wie er naar huis zou gaan met de prijs RetailRookie of the Year. Het was een nek-aan-nekrace tussen New Optimist en BikeFlip, waar uiteindelijk BikeFlip won met 43 procent van de stemmen. De winnaar krijgt naast een bokaal consultancy van de retailexperts van ABN Amro. BikeFlip is de opvolger van Pieter Pot, een verpakkingsvrije supermarkt die vorig jaar won. BikeFlip is een abonnementsmodel voor refurbished kinderfietsen. Hier lees je het interview met de twee oprichters van de nieuwe RetailRookie of the Year.
Verliezer: IKEA
IKEA kampt in het Verenigd Koninkrijk met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Winkels missen daardoor zo'n tien procent van de artikelen. De Zweedse warenhuisketen heeft onder meer een tekort aan matrassen. Het bedrijf zegt dat ook de coronapandemie en Brexit een rol spelen. Ook ontstaan er leveringsproblemen door een toegenomen vraag.
Maar bij de pakken neer gaan zitten, daar is de woongigant niet zo van. De retailer kondigde deze week namelijk aan zelf schepen te gaan charteren en zeecontainers te kopen om lege schappen in de winkels te voorkomen. De meubelretailer zet daarnaast in op alternatief transport, zoals treinverbindingen tussen China en Europa. IKEA verscheept wereldwijd ongeveer twee miljoen zendingen per jaar. Het overgrote deel hiervan gebeurt in containers die eigendom zijn van reders. Hierdoor ontstaat momenteel veel vertraging. Hoeveel containers IKEA heeft gekocht en om wat voor schepen het gaat is niet duidelijk.