'Coolblue laat leveranciers groei financieren'

Coolblue betaalt zijn leveranciers zo’n zes weken nadat het de betalingen van zijn eigen klanten op de rekening heeft staan. Daardoor financiert de retailer zijn sterke groei deels via zijn toeleveranciers, stelt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in een analyse.

Coolblue boekte tussen 2013 en 2020 in totaal 122 miljoen euro winst. In diezelfde periode kwam er per saldo zo’n 330 miljoen euro aan cash binnen. Dat grote verschil is volgens de VEB alleen te verklaren doordat Coolblue een negatief werkkapitaal aanhoudt. De retailer zelf noemde dat eerder een goede zaak, omdat het betekent dat het zijn producten al kan verkopen voordat de eigen leveranciers betaald moeten worden.

VEB zet zijn vraagtekens bij deze werkwijze. ‘Door een economische bril bekeken hebben de ruime betalingstermijnen die Coolblue bedingt bij toeleveranciers veel weg van een renteloze lening’, stelt de club. ‘Hierdoor kon en kan het platform hard groeien zonder dat daar extern kapitaal voor nodig is.’ Het is volgens VEB de vraag hoeveel rek er nog in de betaaltermijn zit voordat leveranciers gaan tegensputteren.

De analyse van VEB is gemaakt met het oog op de aanstaande beursgang van Coolblue. Beleggers moeten zich realiseren dat negatief werkkapitaal een keerzijde heeft, klinkt het. ‘In goede tijden maakt het negatieve werkkapitaal van Coolblue een cashmachine. Maar als de groei in verkopen stilvalt of zelfs daalt, dan bestaat het risico dat er plots een tekort aan cash ontstaat.’ 

Coolblue wil ‘niet reageren op analyses van anderen’, laat de retailer weten aan De Telegraaf. Het bedrijf van Pieter Zwart maakte onlangs bekend deze maand al naar de beurs te willen.    

Reacties 4


R.H. Koornstra 12 okt, 11:07

Tja, een veel gebruikte methode om de omloopsnelheid van je kapitaal te vergroten. Geen wonder dat hun Ebitha zo hoog is!
Er ontstaat wel een probleem als de leveranciers, om welke reden dan ook, zelf in financiële problemen komen! Niemand weet nu wat er in China gaat gebeuren!


Bert Ysfogel 12 okt, 13:11

Amazon doet hetzelfde. Heeft altijd "gratis" tientallen miljarden ter beschikking die ze gebruiken voor winstgevende nevenactiviteiten. Daar komt bijna alle winst vandaan. Op pakjes verzenden zelf wordt niet veel verdient.


Retail Expert 12 okt, 13:20

Beste R.Hoornstra, dit heeft niets met EBITDA te maken. Ik begrijp overigens niet waar men hier van schrikt. Andere grote ondernemingen maken hier veel meer een potje van. Denk aan Albert Heijn en vooral aan Mediamarkt. Zij betalen hun leveranciers pas na 16 (!) weken.


Jan Immel 12 okt, 14:04

Klopt dat sommige bedrijven heel laat betalen. De crisis begint pas als echt als de kredietverzekeraars het moeilijk gaan krijgen zoals Atradius in 2008/09. Als zij zich terugtrekken als verzekeraar voor het krediet aan CB dan begint het link te worden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!