Coolblue betaalt zijn leveranciers zo’n zes weken nadat het de betalingen van zijn eigen klanten op de rekening heeft staan. Daardoor financiert de retailer zijn sterke groei deels via zijn toeleveranciers, stelt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in een analyse.
Coolblue boekte tussen 2013 en 2020 in totaal 122 miljoen euro winst. In diezelfde periode kwam er per saldo zo’n 330 miljoen euro aan cash binnen. Dat grote verschil is volgens de VEB alleen te verklaren doordat Coolblue een negatief werkkapitaal aanhoudt. De retailer zelf noemde dat eerder een goede zaak, omdat het betekent dat het zijn producten al kan verkopen voordat de eigen leveranciers betaald moeten worden.
VEB zet zijn vraagtekens bij deze werkwijze. ‘Door een economische bril bekeken hebben de ruime betalingstermijnen die Coolblue bedingt bij toeleveranciers veel weg van een renteloze lening’, stelt de club. ‘Hierdoor kon en kan het platform hard groeien zonder dat daar extern kapitaal voor nodig is.’ Het is volgens VEB de vraag hoeveel rek er nog in de betaaltermijn zit voordat leveranciers gaan tegensputteren.
De analyse van VEB is gemaakt met het oog op de aanstaande beursgang van Coolblue. Beleggers moeten zich realiseren dat negatief werkkapitaal een keerzijde heeft, klinkt het. ‘In goede tijden maakt het negatieve werkkapitaal van Coolblue een cashmachine. Maar als de groei in verkopen stilvalt of zelfs daalt, dan bestaat het risico dat er plots een tekort aan cash ontstaat.’
Coolblue wil ‘niet reageren op analyses van anderen’, laat de retailer weten aan De Telegraaf. Het bedrijf van Pieter Zwart maakte onlangs bekend deze maand al naar de beurs te willen.
Jan Immel 12 okt, 16:04
Retail Expert 12 okt, 15:20
Bert Ysfogel 12 okt, 15:11
R.H. Koornstra 12 okt, 13:07