Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: 10 bijzondere jubilarissen op een rij.
Birkenstock
Het Duitse slipper- en sandalenmerk mocht maar liefst 250 kaarsjes uitblazen. Reden voor een feestje was er zeker: Birkenstock, opgericht in 1774, behaalde in boekjaar 2024 ruim 20 procent meer omzet dan in het jaar ervoor.
De populariteit van het schoeisel steeg tot ongekende hoogte nadat het zijn opwachting maakte in de film Barbie. Ook beroemdheden die op Birkenstocks worden gefotografeerd, versterkten de hype. Lees meer over de achtergrond van het Duitse merk in het artikel ‘Birkenstock: Lelijk, praktisch en miljarden waard’.
MediaMarkt Nederland
MediaMarkt is alweer een...
Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: 10 bijzondere jubilarissen op een rij.
Birkenstock
Het Duitse slipper- en sandalenmerk mocht maar liefst 250 kaarsjes uitblazen. Reden voor een feestje was er zeker: Birkenstock, opgericht in 1774, behaalde in boekjaar 2024 ruim 20 procent meer omzet dan in het jaar ervoor.
De populariteit van het schoeisel steeg tot ongekende hoogte nadat het zijn opwachting maakte in de film Barbie. Ook beroemdheden die op Birkenstocks worden gefotografeerd, versterkten de hype. Lees meer over de achtergrond van het Duitse merk in het artikel ‘Birkenstock: Lelijk, praktisch en miljarden waard’.
MediaMarkt Nederland
MediaMarkt is alweer een kwart eeuw in Nederland actief. Op 18 november 1999 opende het elektronicaconcern in Rotterdam zijn eerste winkel in ons land. Inmiddels zijn er 55 fysieke filialen in allerlei verschillende formules en is het bedrijf uiteraard online te vinden. Lees er meer over in het artikel ’25 jaar Mediamarkt in Nederland:1 winkel, veel formules.’
Het verjaardagsfeest liep in Rotterdam echter flink uit de hand. Op een kortingsactie bij het filiaal aan het Binnenwegplein om middernacht kwamen honderden mensen af. Een groep richtte vernielingen aan en er ontstonden opstootjes, waarna de actie werd afgeblazen. Zo'n 100 medewerkers moesten urenlang in het gebouw blijven, omdat het niet veilig was om naar buiten te gaan.
Dille & Kamille
Freek Kamerling begon 50 jaar geleden in een werfkelder in Utrecht een winkel in kookspullen en huishoudelijke hebbedingetjes. Zijn doel was om mensen te inspireren om duurzaam te leven, in harmonie met elkaar en de natuur.
“Hij was zijn tijd eigenlijk ver vooruit. Het bijzondere aan Freek was dat hij zonder businessplan gewoon is begonnen, als een soort filosoof. En dan ook tegengesteld aan de markt. Hij dacht na over duurzaamheid, dat was er eigenlijk nog niet in die tijd”, schetst directeur Hans Geels in een interview met RetailTrends.
Inmiddels heeft het concern 50 winkels in Nederland, België en Duitsland en daar moeten ieder jaar zo’n 6 of 7 filialen bijkomen.
MS Mode
Modeketen MS Mode voor vrouwen met kledingmaat 40 tot 54 bestaat 60 jaar. Oprichter Max Abram opende in 1964 in Rotterdam een jassenzaak onder de naam Mantelspecialist. De winkel groeide uit tot een modeketen met 150 filialen en wisselde enkele malen van eigenaar.
Na een faillissement in 2016 kwam er in afgeslankte vorm een doorstart. In 2023 zag MS Mode zijn winst (ebitda) met bijna de helft dalen; van 8,1 miljoen euro over 2022 naar 4,3 miljoen euro. De netto-omzet daalde eveneens van 122,3 miljoen euro in 2022 tot 120,5 miljoen euro. De retailer wijdde dit aan de naweeën van corona. Het winkelbestand werd wel uitgebreid in de Benelux, Frankrijk en Spanje.
Scapino
Scapino zag Abraham dit jaar. Het bedrijf werd in 1974 opgericht door Berend Ziengs, bekend van Ziengs Schoenen. Als tegenhanger van een bedrijf dat schoenen aan de man bracht in een hogere prijsklasse wilde de familie ook betaalbare schoenen in grotere volumes verkopen. Met een sobere inrichting en lage prijzen werd Scapino een formule voor de massa.
Nadat de schoenenketen enkele malen van eigenaar wisselde, viel Scapino na het faillissement bij moederbedrijf Macintosh in 2016 om. De familie Ziengs nam Scapino weer onder zijn hoede en maakt er opnieuw een florerend bedrijf van. De keten telt in Nederland nu 191 filialen en moet volgend jaar de 200 aantikken. Lees meer in het artikel ‘De reis van 50 jaar Scapino.'
Bol
Bol vierde dit jaar een zilveren jubileum. De Nederlandse webwinkel – destijds nog bol.com – werd in 1999 opgericht door Daniel Ropers. Hij schreef in opdracht van het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG het eerste businessplan voor een online boekenwinkel. De naam ‘bol’ vormt een afkorting voor ‘Bertelsmann Online’.
Bol.com werd geboren in een tijd waar het internet nog in de kinderschoenen stond en e-commerce nog onbekend terrein was voor veel consumenten. Door de jaren heen breidde het internetbedrijf zijn assortiment flink uit en voegde onder meer de categorieën elektronica, entertainment en speelgoed toe.
Na enkele wisselingen van eigenaar kwam Bol in 2012 in handen van Ahold Delhaize. De netto-omzet bedroeg in boekjaar 2023 2,9 miljard euro. Door de naamswijziging die het merk in 2023 doorvoerde (geen .com meer) verloor het wel zijn koppositie als bekendste merk van Nederland. Lees meer over een kwart eeuw Bol in het artikel ‘Van boekenretailer tot retailreus: 25 jaar bol.’
Coolblue
Ook Coolblue blies dit jaar 25 kaarsjes uit en trapte het jubileum af met krachtige cijfers. De webwinkel noteerde over 2023 met 2,4 miljard euro de hoogste omzet ooit. Nog belangrijker: Coolblue zette het nettoverlies over 2022 van 6,2 miljoen euro om in een winst van 26,9 miljoen euro.
Een kwart eeuw daarvoor lanceerden de vrienden Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers vanuit een studentenkamer de webshop mp3man.nl. Er volgden meerdere, losse webshops als pdashop.nl en laptopshop.nl en ook fysieke winkels. Pas in 2018, toen er maar liefst 325 specialistische webshops in de lucht waren, liet Coolblue zijn multidomeinstrategie los om alleen onder de namen Coolblue.nl en Coolblue.be verder te gaan.
Het bedrijf zet inmiddels flink in op expansie van zijn winkelbestand in Duitsland. Daarvoor gaf ceo Pieter Zwart zijn meerderheidsaandeel op. Lees meer over 25 jaar Coolblue in het artikel '25 jaar Coolblue: 10 sleutelmomenten van deze groeibriljant.'
Norah
10 jaar geleden bestond er alleen een vestiging van Norah in het centrum van de Drentse stad Meppel. Na 4 jaar telde het winkelbestand van het damesmodemerk al 50 locaties en in september dit jaar opende het 100e filiaal van de keten. Waar Norah eerder vooral in kleine steden en grote dorpen te vinden was, wil het modebedrijf nu ook gaan inzetten op de grote steden. Daarnaast is dit jaar een begin gemaakt met een nieuw winkelconcept.
“De winkels worden verbouwd om ze meer inspirerend en kleurrijker te maken. Dat past ook bij het merk”, zei ceo Han Sterk eerder tegen RetailTrends. Na Maastricht en Leeuwarden komen in fases alle filialen aan de beurt. Lees meer over de toekomstplannen in het artikel ‘Norah: een slapende reus vol mogelijkheden.’
Mango
Het jubileumjaar van de 40-jarige Spaanse modeketen Mango kende een tragisch einde. In december kwam oprichter Isak Andic op 71-jarige leeftijd om het leven bij een ongeluk. Volgens Spaanse media overleed Andic tijdens een bergwandeling met enkele familieleden in de buurt van Barcelona. De miljardair zou zijn uitgegleden en zo'n 100 meter naar beneden zijn gevallen. "Zijn vertrek laat een enorme leegte achter", liet ceo Toni Ruiz weten. "Wij maken op een bepaalde manier allemaal deel uit van zijn nalatenschap, als getuigen van zijn prestaties. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat Mango het project blijft waar Isak naar streefde en trots op was."
Andic, van Turkse komaf, opende in 1984 zijn eerste Mango-winkel in Barcelona. Inmiddels is het een keten met zo'n 2.700 winkels in 120 landen. Mango boekte vorig jaar een recordomzet van 3,1 miljard euro. De nettowinst bedroeg 172 miljoen euro.
Nike
Het grootste sportmerk ter wereld werd dit jaar 60, maar veel redenen om de slingers op te hangen waren er niet. Het afgelopen kwartaal daalde de verkoop van Nike over de hele wereld. Hoewel het sportmerk onder de streep omgerekend nog wel iets meer dan 1 miljard euro overhield, boekte het 26 procent minder winst dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook daalde de omzet met 8 procent naar 11,89 miljard euro. Vooral de schoenenverkoop viel tegen. Die nam af met 11 procent.
In september kende Nike een wisseling van de wacht in de top van het bedrijf. John Donahoe (64), die al een tijd onder vuur lag, werd opgevolgd door Elliott Hill (60). Het vertrek van Donahoe kwam niet onverwacht. Door tegenvallende prestaties van Nike kwam zijn positie steeds meer onder druk te staan. Onder Hill moet het merk vernieuwen en de cijfers uit het slop worden getrokken.