'Europa is arrogant als het om de introductie van kweekvlees gaat'

In Singapore staat kweekvlees bij diverse restaurants op de kaart. Europa is nog niet zo ver. "Europa kampt met arrogantie, wacht af en verwacht dat de trend vanzelf zijn kant op komt", zegt Ira van Eelen, adviseur bij Just. 

Kweekvlees is een van de alternatieven waarmee de voedselindustrie kan worden verduurzaamd. Het Amerikaanse Just verkoopt plantaardige alternatieven voor eierproducten. Het bedrijf introduceerde in 2020 kweekvlees in Singapore. "In Singapore is de urgentie duidelijk en heerst een gevoel van 'we moeten dit doen'", meent Van Eelen. 

Volgens de adviseur gaat Singapore gedegen en proactief te werk. "Maar vergis je niet: het hele proces om toestemming voor productie te krijgen en het vlees te verkopen heeft meer dan twee jaar geduurd."

In Nederland leunen we wat dat betreft meer achterover. "Je kunt als organisatie een dossier voor een plan of product indienen bij de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. Zolang je dat niet doet, gebeurt er niets", zegt Van Eelen. 

Wanneer kweekvlees naar Nederland komt, weet Van Eelen dan ook niet. Op dit moment is er in ons land nog geen dossier ingediend. Lees in het novembernummer van RetailTrends meer over hoe Singapore vooroploopt op het gebied van food tech.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!