E-commercebedrijf TOM in financiële nood

E-commercebedrijf TOM in financiële nood

E-commercebedrijf TOM in Bladel verkeert in financiële nood. Zo'n zeventig ontslagen en een akkoord met de schuldeisers moeten de onderneming van de ondergang redden, meldt het Eindhovens Dagblad.

TOM (Tom Omnichannel Management) begon in 2005 als fietsenwinkel in Tilburg en groeide uit tot een bedrijf met veertien webshops en zo'n zeshonderd medewerkers. De onstuimige groei tijdens de coronacrisis bracht het bedrijf naar eigen zeggen in de problemen. Zo schommelde de vraag naar producten voortdurend en stokte de aanvoer uit China en India doordat fabrieken daar stil lagen.

TOM wil met schuldeisers afspreken dat ze genoegen nemen met een deel van hun vorderingen. Het bedrijf zou dan in afgeslankte vorm verdergaan, waarbij zeventig medewerkers hun baan verliezen. In januari nam TOM volgens het Eindhovens Dagblad al afscheid van zo'n honderd uitzendkrachten. Aan het begin van die maand meldde het bedrijf nog dat het een dertiende magazijn had geopend en dat het in 2021 een groei van 51 procent had geboekt.

Oprichter en directeur Tom te Riele zegt in een verklaring dat hij de reorganisatie 'met pijn in mijn hart' heeft aangekondigd. "We zijn een familiebedrijf waar iedereen elkaar kent en waardeert. Het is een forse klap voor iedereen. Maar het is de enige manier om het bedrijf en de banen van andere medewerkers te redden." Hij zegt zich met TOM meer te willen focussen op de hardlopers in het assortiment met een betere marge en dat hij minder producten op voorraad wil houden.

Reacties 4


peter Hogendijk 3 mrt, 12:39

Heb je als je te goedkoop op de markt wil komen en te weinig de werkelijke kosten in ogenschouw neemt


Ikke Weet 3 mrt, 14:54

Het stuk is al achterhaald.
Eindhovens Dagblad heeft het al over 275 ontslagen.

En of je het er mee eens bent of niet helaas is Bol.com de baas in internetwinkelen.
Dit bedrijf straalt het meeste vertrouwen uit en doen het gewoon goed. Dan is de prijs van minder belang.


Bert de Jong 3 mrt, 15:26

Ikke Weet, je snapt dat "Tom" het dan ook voornamelijk van bol.com moet hebben? Ik denk dat zij hier gros van hun omzet genereren onder de naam "Quality Shops":
- https://www.bol.com/nl/nl/v/quality-shops/851654/


Henri Van Venrooij 13 mrt, 04:11

@Bert de Jong: omzet maken is geen kunst via Bol.com. Winst daarentegen wel...

Mijn verwachting is dat er de komende jaren veel partners van Bol zullen omvallen. Voornamelijk het gigantisch hoge retourpercentage via Bol.com maken het (bijna) onmogelijk winst te genereren.

Wij verkopen ook via Bol.com en hebben al verschillende keren de winkel op Bol gesloten omdat we zwaar depressief werden van al die onzinnige retouren. Bol.com klanten maken écht een potje van retourneren. Circa 90% van onze retouren via Bol zijn volkomen overbodig. Productinformatie wordt simpelweg niet gelezen; als het niet past, sturen we het toch terug, is toch gratis! Bol.com klanten beoordelen thuis wel of ze bijv. een blauw, rood of zwart product willen, terwijl dit meestal prima voor bestelling vanaf het beeldscherm te beoordelen is. Daarnaast vindt een deel van de Bol klanten het klaarblijkelijk normaal om producten te gebruiken en kapot, beschadigd en / of vervuild terug te sturen. Waneer je op vakantie gaat, dan ga je toch geen dakdragers of sneeuwkettingen huren of kopen!!! Beter en vooral goedkoper om ze via Bol te bestellen, te gebruiken en na de vakantie weer te retourneren... Wij hebben dergelijke gevallen nog nooit meegemaakt buiten Bol.com. Via Bol kan dit allemaal... Voor sommige producten is niet verkopen goedkoper dan aanbieden op Bol.com omdat deze door het hoge retourpercentage simpelweg verliesgevend zijn; uitermate triest...

Het hoge retourpercentage is in onze opinie, enkel en alleen te wijten aan de gratis verzending / retournering. Wij verkopen ook via Marktplaats en hebben ruim 5 keer zoveel producten op Marktplaats staan in tegenstelling tot Bol.com, echter krijgen wij 19 (ja negentien) keer zoveel producten retour via Bol.com.

In de eerste instantie hebben wij een selectie gemaakt door retourgevoelige producten niet op Bol te plaatsen, echter álles komt (vaak) retour. In praktijk ligt dit percentage nog veel hoger gezien ons productaanbod op Marktplaats 5 keer zo groot is. Het gratis retourneren zou accuut aan banden moeten worden gelegd, e-commerce bedrijven zouden daar enorm mee geholpen zijn. Vanuit milieu overweging zou ook niet verkeerd zijn; het zou elke dag een paar honderdduizend onnodige vervoersbewegingen schelen...

De enige lachende winnaar is Bol zelf!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!