Retailketen SoLow kiest Slim4 om groeidoelstellingen te realiseren

Retailketen SoLow kiest Slim4 om groeidoelstellingen te realiseren

Deventer, 25 april 2022 – Discountretailer SoLow gaat de software van Slimstock inzetten om integraal de voorraad aan te sturen voor winkels, de webshop en het centraal DC. Door het optimaliseren van bestellingen en het slimmer verdelen van artikelen over winkels, kan het bedrijf met minder voorraad een hogere beschikbaarheid realiseren. “Bij Slimstock koop je meer dan een tool; je hele voorraadproces wordt geoptimaliseerd”, vertelt directeur supply chain Michel van Keulen. 

SoLow verkoopt feestartikelen, knutselspullen en cadeaus tegen aantrekkelijke prijzen. Men doet dit online maar vooral via fysieke winkels waarvan er momenteel al veertig zijn in Nederland. De ambities zijn groot: alleen al dit jaar komen er in ons land tien nieuwe winkels bij en ook in het buitenland komen er vestigingen. “Ons totale winkelassortiment bestaat uit meer dan 20.000 SKU’s”, vertelt Van Keulen. “De uitdaging bij onze producten is dat het voornamelijk slowmovers zijn. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een supermarkt, dan liggen onze artikelen heel lang in de winkel voordat ze worden verkocht. Dit maakt het voor winkels erg complex om te bedenken wanneer je wat moet bijbestellen.” Hij zocht daarom een tool die dit automatisch doet en tegelijkertijd de voorraad in het centraal DC optimaliseert.
 
Marktleider in huis 
De keuze viel op Slimstock, omdat die volgens Van Keulen van alle leveranciers die SoLow heeft bekeken het meest volwassen pakket biedt. “Hun ervaren consultants denken met je mee en houden je een spiegel voor. Je haalt met de software de marktleider op het gebied van voorraadbeheer in huis, waarvan je weet dat die zijn producten en diensten continu zal doorontwikkelen. Gezien onze groeiambities is dat een prettig idee, want we zullen in de toekomst behoefte krijgen aan steeds meer functionaliteit.”
Optimale bestellingen Waar SoLow als eerste mee aan de slag gaat is het automatiseren van bestellingen, zowel voor de winkels als voor het DC. Het kost winkelpersoneel momenteel veel tijd om replenishmentorders samen te stellen; Slim4 neemt ze dit werk uit handen en kan betere afwegingen maken. “Veel leveranciers hanteren minimale bestelhoeveelheden. Slim4 kan het ideale moment bepalen wanneer je zo’n bestelling moet plaatsen. Door het optimaliseren van de bestelmomenten en het slimmer verdelen van 
voorraad over de winkels, kun je met veel minder voorraad een hogere servicegraad bieden.” 

Efficiënter werken 
Van Keulen weet uit ervaring dat met Slim4 de omloopsnelheid van de voorraad stevig omhoog zal gaan. En zeker zo belangrijk: dat het aantal nee-verkopen in de winkels hierbij zal dalen. Waar hij ook naar uitkijkt is dat mensen efficiënter hun werk kunnen doen. Winkelpersoneel kan zich volledig op commerciële taken richten, zonder zich om administratieve zaken te bekommeren, en planners kunnen focussen op zaken die echt belangrijk zijn. “De software helpt ze in het stellen van prioriteiten en geeft sturing aan de taken die ze op dag-, week- of maandbasis moeten oppakken. Bij zoveel voorraadhoudende artikelen die ook nog eens langzaam roteren, is dat echt een must have. Vooral als je van plan bent flink te gaan groeien.”

Over SoLow 
In de winkels, die je straks op 100 toplocaties door heel Nederland en België vindt, biedt SoLow ruim 20.000 unieke producten aan. Ze willen hun klanten verrassen, iedere keer weer. Winkelen bij SoLow is een beleving. De winkelmedewerkers, maar ook de collega’s in het distributiecentrum en op het servicekantoor werken iedere dag met veel passie om die beleving onvergetelijk te maken. SoLow 
gelooft dat je alleen optimaal kunt presteren bij een werkgever waar je helemaal happy bent. Daarom doen ze er alles aan om van iedere werkdag een feestje te maken.

Over Slimstock 
Slimstock is Europees marktleider in voorraadoptimalisatie. Met hun mensen en software (Slim4) verbeteren ze al ruim 25 jaar supply chains over de hele wereld. In de loop der jaren zijn ze wereldspeler geworden door meer dan 1.200 klanten in meer dan 50 landen en op ieder continent te ontzorgen. Met meer dan 350 professionals en 22 kantoren helpen ze winnende supply chains te creëren. Dit doen ze onder andere in de retail met klanten als Carrefour, Auchan, REMA 1000, Blokker, Spar, fonQ, Lucardi, Ekoplaza, BCC, Jan Linders, ANWB en Hoogvliet. De Slimstock Academy, één van de grootste onderwijsinstellingen in de branche, helpt haar klanten én iedereen die zichzelf continu wil verbeteren. Door hen te helpen om systemen, processen en mensen te optimaliseren, presteren zij iedere dag op hun best.

Voor meer informatie of bij vragen kan contact worden opgenomen met:

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!