Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van River Island, Pinduoduo en Twitter.
River Island
River Island komt met een nieuw winkelconcept: River Studio’s. Het modemerk wil zich in zijn nieuwe winkels in het Verenigd Koninkrijk met name richten op nieuwe, jongere doelgroepen. Zo worden er nieuwe modecollecties gelanceerd die beter aansluiten op de klantwensen van jongere shoppers. Maar ook introduceert het merk er paskamers met slimme spiegels. In deze ruimtes ‘vervaagt de scheidslijn tussen online en fysiek’ (aldus het merk zelf) en kunnen klanten virtueel andere kledingstukken aanpassen, zonder dat ze hiervoor de paskamer hoeven te verlaten. Ook is het mogelijk om een item in een grotere of kleinere maat digitaal aan te passen. De functie – die vooralsnog alleen in een handvol winkels...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van River Island, Pinduoduo en Twitter.
River Island
River Island komt met een nieuw winkelconcept: River Studio’s. Het modemerk wil zich in zijn nieuwe winkels in het Verenigd Koninkrijk met name richten op nieuwe, jongere doelgroepen. Zo worden er nieuwe modecollecties gelanceerd die beter aansluiten op de klantwensen van jongere shoppers. Maar ook introduceert het merk er paskamers met slimme spiegels. In deze ruimtes ‘vervaagt de scheidslijn tussen online en fysiek’ (aldus het merk zelf) en kunnen klanten virtueel andere kledingstukken aanpassen, zonder dat ze hiervoor de paskamer hoeven te verlaten. Ook is het mogelijk om een item in een grotere of kleinere maat digitaal aan te passen. De functie – die vooralsnog alleen in een handvol winkels is getest – maakt gebruik van digitale en fysieke klantdata.
Pinduoduo
Het Chinese e-commerceplatform Pinduoduo gaat openlijk de strijd aan met Amazon en heeft stilletjes de deuren geopend van zijn shoppingsite in Amerika. Op Temu worden producten vanuit verschillende categorieën aangeboden, van fashion tot dierbenodigdheden. Pinduoduo richt zich met sterk afgeprijsde producten met name op consumenten met een lager inkomen. Het Chinese e-commercebedrijf is opgericht in 2015, en is beduidend kleiner dan JD.com en Alibaba. Toch heeft het met dank aan zijn prijsstrategie snel aandeel verworven in de Chinese e-commercemarkt. Experts vragen zich af of Temu voet aan de grond krijgt in Amerika. Hoewel de prijzen van producten lager zijn, zijn de levertijden in vergelijking met Amazon relatief lang.
Twitter
Twitter is bezig met een nieuwe funcitonaliteit, die op den duur gevolgen kan hebben voor de verkoopkansen van retailers op het kanaal. Onlangs kondigde het socialmediabedrijf nog een samenwerking aan met Shopify, waardoor het voor aangesloten Amerikaanse verkopers makkelijker werd om producten te verkopen. Nu intensiveert Twitter het contact met gebruikers (en eventueel retailers) onderling. Met Twitter Circle kunnen gebruikers afgeschermd Tweeten naar groep van maximaal 150 volgers. “We willen ervoor zorgen dat iedereen op Twitter de keuze, controle, tools en transparantie heeft om deel te nemen aan het gesprek hoe en wanneer ze willen”, aldus het bedrijf. Naar eigen zeggen wordt er dankzij de nieuwe functionaliteit meer actief gebruikgemaakt van het medium.