'Belasting op thuisbezorging is achterhaald denken'

Een speciale belasting invoeren op pakketjes die worden thuisbezorgd is een slecht idee. Het is een voorbeeld van achterhaald denken. Dat zegt brancheorganisatie Thuiswinkel.org in reactie op een plan van de ChristenUnie. 

Volgens Kamerlid Pieter Grinwis is sprake van een 'doorgeslagen bezorgeconomie'. Een belasting van een paar euro kan volgens hem al helpen om die te matigen. Grinwis wil dat de opbrengst van de nieuwe belasting ten goede komt aan het mkb. 

"Online winkelen is niet weg te denken uit het leven van de inmiddels 14 miljoen Nederlanders. Zij maken steeds minder onderscheid tussen fysieke en online winkels”, zegt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org.

Ten Ham: "Tijdens corona hebben veel fysieke winkels online alsnog gezien als een kans. Het denken van de ChristenUnie, dat winkeliers die deze slag niet maakten, moeten worden gesteund door extra belastingen, is op dit vlak sterk verouderd. De overheid moet deze middelen juist inzetten om het midden- en kleinbedrijf te helpen met deze digitaliseringsslag."

Volgens haar is het ook een misvatting om te denken dat naar de winkel gaan minder belastend is voor het milieu. "Online winkelen heeft een lage milieu-footprint, doordat de e-commerce logistiek op een hyper efficiënte manier is ingericht."

Reacties 4


Ondernemersvereniging De 9 Straatjes 6 okt, 10:30

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

L H. 6 okt, 10:34

De wetgeving (EU) bepaald dat consumenten altijd op internet bestelde producten gratis mogen retourneren wat op zich al belachelijk is.
Hierdoor worden miljoenen pakketten besteld en vaak met dezelfde vaart weer geretourneerd.
Veel producten worden daarna zelfs vernietigd.
Door deze wet direct af te schaffen en gratis retourneren te verbieden wordt het bestellen en weer retourneren sterk beperkt en worden.
het is nog beter om te verplichten dat retourkosten altijd door de klant betaald moeten worden.
Misschien dat alleen daardoor de stikstofdoelen al gehaald kunnen worden.


Ruben T 6 okt, 13:39

@L H: Er is geen (Europese) wetgeving die bepaalt dat online bestellingen gratis mogen worden geretourneerd. Er is wetgeving, het herroepingsrecht, waarin is bepaald dat consumenten een online bestelling mogen retourneren, de verkoper bepaalt echter wie de kosten daarvoor draagt.

Wetgeving over verplichte retourkosten voor consumenten is interessant, al lijkt de uitwerking me uitdagend. Mag een bedrijf ook € 0,01 als retourkosten rekenen om aan de wet te voldoen? Of gaat de overheid bepalen hoe hoog redelijke retourkosten zijn? Dat laatste lijkt me erg bewerkelijk en zorgt daarnaast voor een invloed van de overheid in een vrije markt die niet wenselijk is.


Huub Vermeulen 6 okt, 16:54

Partijen als bol.com, maar ook andere grote partijen, moeten stoppen met het gebruiken 'gratis retourneren' als middel om klanten te binden/ USP.

Bol.com probeert zichzelf te profileren als 'mvo' en een 'groene keuze', maar zolang zij gratis retourneren aanmoedigen en producten zelf gratis bij de klant op komen halen, zetten zij een ongezonde/ onverantwoorde maatstaaf. Ook doen zulke partijen er niks aan om de consument 'op te voeden', uit de angst marktaandeel te verliezen. Bol.com = greenwashing.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!