Wil je ook een iconisch merk worden?

In retail wordt het grote verschil tussen succes en matige prestaties gemaakt door de kwaliteit van de branding van het merk.
 
Vroeger waren de drie succesfactoren van retail: locatie, locatie, locatie. Dat is inmiddels verleden tijd. Mensen kunnen je merk tegenwoordig overal vinden, in de verste uithoeken van de wereld, maar daarvoor moet je dan ook over een enorme, zeven-werelddelen-overstijgende aantrekkingskracht beschikken. Daarvoor zijn de huidige drie succesfactoren in retail: branding, branding, branding!
  
Van experience naar betekenis
Succesvolle merken (productmerken, retailmerken en servicemerken) veranderen van leveranciers van producten naar leveranciers van betekenis. 
 
De Experience Store heeft echt z’n langste tijd gehad, kijk naar de teloorgang van een merk als Abercrombie. Een merk moet ergens over gaan, een merk moet uiteindelijk streven naar betekenis in ons leven. 
 
Een merk dat betekenis geeft is voorbestemd om een lange toekomst te hebben. Bij SVT helpen we merken precies dát te doen.
  
Branding
Branding gaat over het wekken en waarmaken van vertrouwen. Het betekent het nakomen van gedane beloften. De beste en meest succesvolle merken zijn totaal coherent. Elk aspect van wat ze doen en wie ze zijn, versterkt al het andere.
 
Branding gaat over coherentie, consistentie en onderscheid.
 
In fysieke retail zal het merk ook daadwerkelijk de persoonlijkheid van de onderneming vertegenwoordigen. De bezoekers hebben ‘zwarte band’ winkelen en begrijpen heel snel of je propositie echt is en klopt.
 
Omdat dit zo een momentopname is, kun je bij de ontwikkeling van een retailformule niet lineair te werk gaan, het is een holistisch proces. Omdat de klant het geheel in één keer ervaart, zal deze het ook als zodanig beoordelen. Dus als hij of zij zegt: “prachtige winkel heb je, maar jammer dat je assortiment niet klopt”, ben je die bezoeker, in ieder geval voorlopig, kwijt. 
 
Om te bepalen waar jouw merk staat én waar het zich naartoe kan ontwikkelen, hebben we hiervoor onze werkwijze vastgelegd in het Platform Development Model®.  
  
Ten slotte
Bij SVT geloven we dat het in de retail altijd om mensen draait. En dat als je goed weet wat er speelt en wat mensen bezighoudt, je een betekenisvolle rol kan spelen in het dagelijks leven van mensen. 
 
We ontwikkelen iconische klantomgevingen die een combinatie zijn van de identiteit van de retailer, de doelgroep en de mogelijkheden die we zien in de steeds veranderende samenleving. Dus ook in economisch mindere tijden.
 
Dat doen we vanuit een visie dat geïntegreerde retailconcepten lenig en wendbaar moeten zijn, zodat onze klanten altijd snel en kostenefficiënt kunnen acteren of reageren. 
 
Wil je ook een iconisch merk worden? Dat kunnen we samen voor elkaar krijgen. Let’s connect! 
  
Over SVT
SVT is een beeldbepalend branding- en designbureau. Wij creëren ‘Everyday Icons’: iconische merken in (fysieke) omgevingen waar het merk in volle intentie herkenbaar en beleefbaar is en waar de verbinding met de klant wordt versterkt. We maken dit mogelijk door onze geïntegreerde aanpak: branding, strategie gecombineerd met een diepgaande kennis van retail, retail design en jarenlange ervaring in het proces van merk- en formule-ontwikkeling.
  
Branding / Merk & strategie / Customer journey / Concept & formule / Visuele identiteit / Retail design / Instore communicatie / Onderhoud & monitoring / Wayfinding

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!