De 10 best gelezen verhalen van 2022

Hoewel pas eind december gepubliceerd, stormde de analyse van drie mogelijke toekomstscenario's voor Jumbo met stip naar de eerste plek van de 10 best gelezen verhalen op RetailTrends. Ook de komst van Ochama naar Nederland en de vraag waarom Picnic nog altijd geen winst maakt hield de RetailTrends-lezer dit jaar bezig.


1. De toekomst van Jumbo

In september trad Jumbo-topman Frits van Eerd tijdelijk terug vanwege betrokkenheid bij een grote witwaszaak. Duidelijkheid over de gevolgen op lange termijn in de aansturing van de supermarktketen is er nog altijd niet. Hoe verder? Drie scenario’s.


2. Office Centre failliet: vier vragen

Kantoorartikelenspecialist Office Centre werd in maart failliet verklaard. Wat zijn de oorzaken en de gevolgen hiervan?


3. Zeven e-commercetrends voor 2023 en 2024

Wat zijn de belangrijkste e-commercetrends voor de komende twee jaar? Het is goed om je deze vraag zo nu en dan te stellen, vindt Geert-Jan Smits, bekend als oprichter van woonwinkel Flinders. In een omvangrijke blog gaat hij uitgebreid in op waar retailers zoal rekening mee moeten houden in hun strategie.


4. Retail Merkenonderzoek: de sterkste retailmerken van Nederland

Het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda is al jarenlang vaste prik bij RetailTrends. In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsgeoriënteerde retailer het beste toekomstperspectief, blijkt uit de editie van dit jaar. Mede dankzij zijn scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie ook dit jaar. Groeibriljant Rituals levert juist in op merkkracht.


5. Theo Koomen, mister Lucardi, stierf in het harnas

Mister Lucardi, zo kun je Theo Koomen wel noemen. Hij was sinds 2010 algemeen directeur van de juweliersketen. In de zomer van 2021 was hij nog te gast in de RetailTrends-podcast. Nog geen half jaar later overleed hij als gevolg van ernstige ziekte.


6. Zo pakt Ochama het aan in Nederland

JD.com heeft onder de naam Ochama zijn eerste winkels in Nederland geopend. Het is een Europese primeur voor de Chinese webgigant. Hoe denkt Ochama hier het verschil te maken? 


7. Dit zijn de plannen van Pets Place

Pets Place is al een bekende naam bij menig huisdierbezitter, maar wil zijn voetafdruk nog veel verder vergroten. Dit jaar opende de retailer zijn grootste winkel en ook voor de toekomst is het devies: groter en meer. Een interview met ceo Ard Malenstein.


8. Hoe retailers de risico’s van inflatie kunnen verminderen

De kosten voor de retailer stijgen over vrijwel de gehele linie: productie, logistiek, bedrijfsvoering. Het goed omgaan met deze kostenstijgingen is een grote uitdaging. Jos Voss en Olaf Zwijnenburg (Rabobank) leggen in een blog uit wat je kunt doen om de risico's te beperken.


9. Waarom Picnic nog geen winst maakt

Websuper Picnic groeit flink door. Jaar na jaar verdubbelt de omzet, maar winst maken zit er nog niet in. Medeoprichters Michiel Muller en Joris Beckers vertellen hoe dat komt.


10. Hoe Henri Willig Groep een wereldmerk wil worden

Wiebe Willig (44) is managing director van de Henri Willig Groep, eigenaar van onder meer de kaaswinkels Cheese & More by Henri Willig. Hij vertelt aan RetailTrends onder meer over waarom hij ervoor koos om binnen het familiebedrijf actief te worden en hoe hij van Henri Willig Groep een echt wereldmerk wil maken. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in