Albert Voogd wordt de nieuwe ceo van Homefashion Group, het moederbedrijf van Leen Bakker en Kwantum. Hij volgt Debbie Klein op, die na ruim vijf jaar vertrekt. Hoe staan de formules ervoor?
Leen Bakker was bijna drie decennia onderdeel van Blokker Holding. De keten was een beetje een grijze muis geworden. Of zoals de in februari 2018 aangetreden ceo Debbie Klein ruim 2,5 jaar later zei: “Het bedrijf kon wel wat tender, love en care gebruiken.”
Klein was algemeen directeur van Beter Bed toen ze werd gebeld door Gerhard Nordemann van Gilde Equity Management, sinds 2017 eigenaar van Leen Bakker. Of ze ceo wilde worden. Daar had Klein wel oren naar. In de RetailTrends-podcast: “Het is een ontzettend mooi merk, met een ongelooflijke heritage in Nederland. Ruim 100 jaar oud en nog steeds heel erg relevant.”
Cultuuromslag
Maar er moest dus wel iets gebeuren. En daar wachtte Klein niet lang mee. Zo halveerde ze al snel de directie, waarbij ze zelf...
Albert Voogd wordt de nieuwe ceo van Homefashion Group, het moederbedrijf van Leen Bakker en Kwantum. Hij volgt Debbie Klein op, die na ruim vijf jaar vertrekt. Hoe staan de formules ervoor?
Leen Bakker was bijna drie decennia onderdeel van Blokker Holding. De keten was een beetje een grijze muis geworden. Of zoals de in februari 2018 aangetreden ceo Debbie Klein ruim 2,5 jaar later zei: “Het bedrijf kon wel wat tender, love en care gebruiken.”
Klein was algemeen directeur van Beter Bed toen ze werd gebeld door Gerhard Nordemann van Gilde Equity Management, sinds 2017 eigenaar van Leen Bakker. Of ze ceo wilde worden. Daar had Klein wel oren naar. In de RetailTrends-podcast: “Het is een ontzettend mooi merk, met een ongelooflijke heritage in Nederland. Ruim 100 jaar oud en nog steeds heel erg relevant.”
Cultuuromslag
Maar er moest dus wel iets gebeuren. En daar wachtte Klein niet lang mee. Zo halveerde ze al snel de directie, waarbij ze zelf inkoop, e-commerce en HR op zich nam. Er was een cultuuromslag nodig, merkte ze. “Het was wat afstandelijk. Weinig interactie, weinig transparant.”
Het eerste halfjaar stond vooral in het teken van het loskomen van de Blokker Holding. Zo moest er een eigen e-commerce-tak op poten worden gezet. Verder werd het assortiment opgefrist en kwam er een nieuwe winkelformule, waarbij meer nadruk kwam te liggen op maatwerk en diensten.
“Als een klant een dienst van ons vraagt, dan moeten we die bieden”, zei Klein. “Er is een groep klanten die een heleboel dingen niet meer kan of wil. Van vloeren leggen, tot gordijnen ophangen.”
Onder dezelfde directie
Vanaf september 2020 zwaait Klein ook de scepter bij zusterformule Kwantum, al langer in handen van Gilde. Samen onder dezelfde directie moet tot een groeiversnelling leiden, met name voor de online activiteiten. “Het blijven twee separate bedrijven. Voor de consument is Kwantum echt iets anders dan Leen Bakker. En dat willen we graag zo houden.”
Volgens Klein vullen de bedrijven elkaar goed aan. Kwantum is sterk in vloeren en in raam- en wanddecoratie. Leen Bakker is er voor meubels en slapen. In de zomer van 2021 werd de samenwerking voor het eerst aan de voorkant zichtbaar: een montageteam voor raamdecoratie. Sindsdien rijden er busjes rond met daarop de logo's van beide formules.
Succesvolle transformatie
Leen Bakker en Kwantum staan er goed voor, vindt retailspecialist Dirk Mulder van ING. “Het zijn formules in het middensegment, maar dan meer aan de onderkant. Waar het voornamelijk ging om het aanbieden van producten voor een zo'n laag mogelijke prijs hebben ze een succesvolle transformatie gemaakt naar meer inspiratie.”
Daarnaast zijn ze volgens Mulder inmiddels omnichannel. “De combinatie van internet en fysieke winkel – daar hebben ze de afgelopen jaren flinke sprongen gemaakt.”
Mulder vindt het verstandig dat de twee bedrijven op hoofdkantoorniveau samenwerken, maar wel los van elkaar staan. “Omdat ze elkaar goed aanvullen en deels een andere doelgroep hebben.” Kleins opvolger Albert Voogd was bij Detailresult verantwoordelijk voor het scherper neerzetten van de formules Dirk en DekaMarkt. Maar wat dat betreft zit het bij Leen Bakker en Kwantum al wel goed, vindt Mulder. “Ik vind dat Debbie een enorm goede job heeft gedaan. Ik ben dan ook verrast door haar vertrek.”
Leen Bakker en Kwantum in de etalage?
Komt er wellicht een verkoop aan? Een klein jaar geleden kwam via de Telegraaf naar buiten dat Gilde de formules 'binnenkort' in de etalage zet. Gezien de huidige marktomstandigheden acht Mulder dit geen reëel scenario. Hij zou het in elk geval niet verstandig vinden. “Is het een gunstige tijd om op korte termijn je bedrijf te koop aan te bieden? Dat denk ik niet.”
Het is beter om een jaar of twee jaar te wachten, vindt Mulder. Dan is de onzekerheid voor een groot deel uit de markt en heeft Voogd er al flink wat vlieguren opzitten. “Investeerders vinden het vaak prettig om een bedrijf over te nemen waarvan het management er al een tijdje zit en nog een tijdje zal blijven zitten. Met een nieuwe ceo krijg je toch een nieuwe dynamiek en nieuwe ideeën.”