Het vinden van geschikt personeel is lastiger dan ooit. Dat merkt vooral de detailhandel. En dit geldt niet alleen voor kleine zelfstandige ondernemers, maar ook voor grote retailorganisaties. Hoe vis je het best in een nagenoeg lege vijver?
Het is altijd al een uitdaging om geschikte medewerkers te vinden, maar in deze huidige tijd waarin er meer vacatures zijn dan dat er personeel beschikbaar is, is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Dat merkt ook de detailhandel. Het kost enorm veel tijd en energie om de juiste kandidaten aan te trekken.
Ieder zijn vak
Er zijn echter verschillende manieren om de recruitment in de detailhandel naar een hoger plan te tillen. Omdat niet elke winkel een eigen HR-medewerker heeft, wordt de werving vaak gedaan door de winkelmanager. Vaak zijn deze managers perfect in het runnen van een winkel, maar blinken zij niet altijd uit als recruiter. Het is een specialisme om wervende teksten te schrijven en om een goede selectie te maken uit de groep sollicitanten.
Ondersteuning
Door bijscholing kunnen deze managers een deel van de benodigde vaardigheden verkrijgen en daarmee dragen ze bij aan een functioneel wervingsbeleid. Maar nog steeds vraagt het plaatsen en managen van vacatures aanzienlijk veel tijd; tijd die men dan niet in het managen van de winkel kan steken. Een andere mogelijkheid om recruitment een boost te geven, is het inhuren van wervingsadviseurs die de managers ter plaatse bijstaan. Dit verhoogt de kwaliteit van het werven, maar drijft ook de kosten aanzienlijk op.
Niet steeds opnieuw het wiel uitvinden
Zoals gezegd is werving en selectie van nieuwe medewerkers niet alleen een issue van de (zelfstandige) ondernemer, maar ook van de grotere retailorganisatie die meerdere winkels heeft. Er ontbreekt deze organisaties vaak aan een decentraal wervingssysteem. Dit zorgt ervoor dat het hoofdkantoor bij elke werving- en selectieprocedure betrokken moet worden. Van het schrijven/redigeren van de vacatureteksten en het plaatsen van de vacature op de ‘Werken bij’-website tot het doorgeven van gegevens van sollicitanten en het maken van de kennismakingsafspraken. Hiermee ontstaat een extra bottleneck in de werving- en selectieprocedure.
Tools
Door de manager in de vestiging de juiste tools te geven, kan de procedure aanzienlijk versneld worden en zijn de lijntjes een stuk korter. De rol van de centrale HRM organisatie beperkt zich tot het eenmalig inrichten van de juiste procedures en het schrijven van teksten die aansluiten bij de meest voorkomende vacatures. De winkels kunnen deze standaardteksten en logica gebruiken om snel vacatures te plaatsen en direct zelf sollicitaties af te handelen.
Jobber
Speciaal om in deze wens te voorzien heeft Sellvation marketing sinds kort het recruitmentsysteem Jobber op de markt gebracht. ‘Hierdoor wordt het werven van personeel een stuk eenvoudiger’, legt Leendert Rijnsburger van Sellvation marketing uit. ‘Het hoofdkantoor zorgt immers voor de juiste input waar vervolgens álle aangesloten winkels van profiteren. Dat zorgt dat het werven van personeel gemakkelijker wordt en het grotendeels op dezelfde manier gebeurt. Als winkel ben je hierdoor in staat de merkwaarden te borgen zonder elke vacature te checken op juistheid van de teksten en of de inhoud aansluit bij de missie van de organisatie. Hiermee krijgt ook je recruitmentmarketing een aanzienlijke boost.’
Tijdbesparing
Zo hoeft er bij het opstellen van de vacaturetekst alleen ingevuld te worden om welke functie en om hoeveel uur het gaat. Jobber vult automatisch de juiste teksten, standplaats, arbeidsvoorwaarden, afbeeldingen en bijvoorbeeld routebeschrijving aan; altijd in de juiste huisstijl en tone of voice die bij het bedrijf hoort. Ook maakt het systeem een selectie van sollicitanten op basis van de ingevulde vragenlijst. Bovendien maakt het systeem automatisch een koppeling met onder andere AFAS, zodat alle gegevens ook direct in het personeelsinformatiesysteem terug te vinden zijn. Leendert: ‘Het hoofdkantoor faciliteert en heeft inzicht in alle data. Dat bespaart tijd en onnodig werk voor zowel de winkels als voor het hoofdkantoor.’
Sellvation marketing
Sellvation marketing levert software en diensten voor recruitment, data-driven marketing en marketing automation. Dat doen ze onder andere voor Spar, Welkoop, Xenos, Sooco, PLUS en Coop. ‘Laatstgenoemde maakt al gebruik van het nieuwe recruitmentsysteem. Tot volle tevredenheid’, aldus een trotse Leendert.
Meer informatie
Meer weten over Jobber of de andere diensten/producten van Sellvation marketing? Kijk dan op www.sellvation.nl
Retail Recruitment anno 2023: heb jij je zaakjes op orde?
Gepubliceerd op 6 maart 2023 om 08:00
Reacties 0