‘Consumenten geven iets meer uit aan non-food’ 

‘Consumenten geven iets meer uit aan non-food’ 

Consumenten hebben in januari 2023, net als in de maanden ervoor, minder besteed aan goederen en meer aan diensten. Wel besteedde men meer aan kleding, textiel en elektrische apparaten dan in januari 2022.

De consumptie groeide gecorrigeerd voor prijsstijgingen vergeleken met een jaar eerder met 6,2 procent, meldt het CBS. Aan voedingsmiddelen, dranken en tabak werd 5,1 procent minder uitgegeven dan in februari 2021. Ook aan overige goederen werd minder (-3,1 procent) minder besteed.

Anders dan in voorgaande maanden, besteedden Nederlanders echter wel meer aan zogenoemde duurzame goederen. Aan kleding, textiel, schoenen en elektrische apparatuur werd in januari 2023 5,3 procent meer besteed dan in de eerste maand van 2022. Niet-essentiële winkels moesten tot halverwege die maand hun deuren gesloten houden tijdens de lockdown. 

Het CBS meldde ruim een week geleden al dat het verkoopvolume van de detailhandel in januari 0,4 procent groter was dan in januari 2022. Vooral het volume van de non-foodsector lag flink hoger dan het jaar ervoor (+12 procent).

Volgens het consumptieradar van het CBS waren de omstandigheden in februari gunstiger dan in januari.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!