Lessen van Tommy Hilfiger, The North Face en Daily Paper

Lessen van Tommy Hilfiger, The North Face en Daily Paper

The Retail Summit in Dubai is in volle gang. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 1 in vier quotes.

 

‘De marketingmachine is bijna net zo belangrijk als het product zelf’

- Tommy Hilfiger, oprichter Tommy Hilfiger

Als Tommy Hilfiger in de jaren tachtig de eerste campagne van zijn eigen merk lanceert, genereert hij meteen veel aandacht. Mooi natuurlijk, maar dan moeten we het natuurlijk wel waarmaken, is zijn eerste gedachte. “Product is king. Het belangrijkste aspect van het bedrijf.” Toch is de marketingmachine achter het product volgens hem bijna net zo belangrijk. “Je kunt het beste product in de wereld hebben, zonder marketingmachine word je – met alle concurrentie die er is – onzichtbaar.”

Nog een essentieel onderdeel van het bedrijf: het logo. De bekende blauw-wit-rode vlag is onmiskenbaar verbonden met Tommy Hilfiger. “Elk land heeft een vlag, dus mijn merk moest ook een vlag hebben”, vertelt hij over het ontstaan. “Ons logo is heilig. Kijk naar merken als Mercedes-Benz, Chanel, Gucci: de...

The Retail Summit in Dubai is in volle gang. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 1 in vier quotes.

 

‘De marketingmachine is bijna net zo belangrijk als het product zelf’

- Tommy Hilfiger, oprichter Tommy Hilfiger

Als Tommy Hilfiger in de jaren tachtig de eerste campagne van zijn eigen merk lanceert, genereert hij meteen veel aandacht. Mooi natuurlijk, maar dan moeten we het natuurlijk wel waarmaken, is zijn eerste gedachte. “Product is king. Het belangrijkste aspect van het bedrijf.” Toch is de marketingmachine achter het product volgens hem bijna net zo belangrijk. “Je kunt het beste product in de wereld hebben, zonder marketingmachine word je – met alle concurrentie die er is – onzichtbaar.”

Nog een essentieel onderdeel van het bedrijf: het logo. De bekende blauw-wit-rode vlag is onmiskenbaar verbonden met Tommy Hilfiger. “Elk land heeft een vlag, dus mijn merk moest ook een vlag hebben”, vertelt hij over het ontstaan. “Ons logo is heilig. Kijk naar merken als Mercedes-Benz, Chanel, Gucci: de allersterkste merken ter wereld hebben ook sterke logo’s.”
 

‘Ik ben een retailstudent’

- Tommy Hilfiger, oprichter Tommy Hilfiger

Hoeveel ervaring hij ook heeft, Tommy Hilfiger probeert nog elke dag van iedereen te leren. Zijn mentor in de late jaren tachtig, kort na de lancering van zijn merk, was Leonard Lauder. Hij is de zoon van Estée Lauder en volgens Hilfiger een genie in het bedrijfsleven. “Ik heb het geluk gehad veel advies van hem te mogen krijgen.” En ook nu, op 71-jarige leeftijd, ziet hij zichzelf nog als een student of retail. “Ik probeer van iedereen te leren, van stagiairs tot mensen op straat en in de winkels.”
 

Zijn eigen kennis wil hij ook doorgeven en daarom is Hilfiger vorig jaar een eigen opleiding begonnen: Fashion Business School in Elmira, zijn geboorteplaats even buiten New York. “Op een fashiondesignschool leer je niet de bedrijfsmatige kant van mode”, legt hij uit. “Ik zie veel designers die een eigen merk beginnen en daardoor falen. Daarom wilde ik een opleiding starten om hen te onderwijzen over marketing en business.”
 

‘De klant bepaalt waar en wanneer hij interacteert met je merk’

- Martino Scabbia Guerrini, executive vice president VF Corporation

Het Amerikaanse miljardenbedrijf VF Corporation heeft bekende merken als The North Face, Timberland en Vans in zijn portfolio. Merken met honderden of zelfs duizenden eigen winkels wereldwijd en uiteraard een eigen webshop. Toch zijn die eigen verkoopkanalen niet heilig voor het bedrijf. “Natuurlijk, die eigen ruimte is belangrijk. Maar de innovaties vinden plaats op andere plekken.” Daarmee doelt hij op platforms als Asos en Zalando, waar de labels van VF Corporation volop actief zijn. “Miljoenen klanten komen met onze merken in aanraking op onze eigen kanalen, maar een even groot aantal op platforms. De consument beslist waar hij met welke merken interacteert.”
 

‘Mijn kinderen dragen mijn merken niet, al krijgen ze het gratis’

- Rodney Lam, ceo Daily Paper

Het gaat Rodney Lam al een tijdje voor de wind. Sinds 2016 is hij ceo van Daily Paper, een merk met een omzet van zo’n 40 miljoen euro en naar verwachting in 2025 het dubbele daarvan. Vorig jaar richtte hij ook nog zijn eigen modemerk op, Cold Laundry. De merken hebben veel fans, maar de vijf kinderen van Lam behoren daar niet toe. Al kunnen ze de kleding misschien wel gratis van hun vader krijgen: ze hoeven het niet. “Zij kopen alleen vintage.” Het was een eye-opener voor Lam. “Het inspireerde me om te onderzoeken waarom jonge consumenten merken de rug toekeren en op vintagejacht gaan. Ze weten dat zij uiteindelijk de planeet erven, die wij aan het vernielen zijn. Fashion is na olie en gas de vervuilendste industrie ter wereld.”
 

Dit inzicht inspireerde Lam om aan de slag te gaan met duurzamere kleding. Zo is hij nu bezig met een groot project in Suriname om binnen enkele jaren fashion van hennep op de markt te brengen. Daarmee kan onder meer enorm veel water en CO2-uitstoot worden bespaard. Dat mag overigens niet ten koste gaan van de fashionability. “Niemand wilde een elektrische auto, totdat Tesla kwam. Beautiful first, sustainable after. Zo moeten we denken.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!