In de meeste winkelgebieden is vastgoedeigendom versnipperd. Deventer en Utrecht hanteren twee nieuwe vormen en dat werkt: bezoekers zijn blijer, de leegstand is lager.

 

Factory outletcenters zijn behoorlijk succesvol, zoals de recordomzet van Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad over 2022 aantoont. De consumentenbestedingen lagen 25 procent boven het niveau van 2019, het laatste ‘normale’ jaar voor de coronapandemie. Natuurlijk speelt het aantrekkelijke aanbod van de outlets een rol: een ruim aanbod van merkartikelen, goede prijsperceptie, wisselende pop-upstores en de combinatie met horeca en bijzonderheden, zoals de tentoonstelling van de enige replica van de Formule 1-auto van Max Verstappen. Een bezoek is voor de consument echt een dagje uit.


Er is nog een belangrijke succesfactor voor de koopjescentra: de centrale regie. Het winkelcentrum is in handen van één eigenaar die het concept bepaalt en bewaakt. De eigenaar stuurt retailers en merken aan en past de koers aan op basis van kassadata, bijvoorbeeld door de locatie of vloeroppervlakte voor een huurder te wijzigen. Ook...