Tegendraads, eigenzinnig en duidelijk herkenbaar, dát is het Zwitserse Freitag. Voor het onlangs geopende filiaal in Shanghai werkte het merk twee jaar lang aan een winkelconcept dat zo min mogelijk CO2 uitstoot. Het resulteerde in atelier-winkel-tuin, die ook iets terugdoet voor de gemeenschap.
Freitags nieuwste winkelpand heeft een lange geschiedenis. Voordat het gebouw in handen kwam van het merk was het een textielfabriek en een hostel. Het staat in de afgelegen wijk Xian-Suo, dat een creatief gebied moet worden met een mix van winkels, restaurants en cultuur. Samen met een vastgoedontwikkelaar en een groep van lokale ingenieurs en kleine bedrijven – allemaal kennissen van het lokale Freitag-team – werkte het merk aan een concept dat de kloof tussen de wijk en de winkel moet dichten.
'De winkel moet meer bieden dan de traditionele definitie van retail'
Verspil alleen tijd
Het Zwitserse merk heeft al sinds 2018 een...
Tegendraads, eigenzinnig en duidelijk herkenbaar, dát is het Zwitserse Freitag. Voor het onlangs geopende filiaal in Shanghai werkte het merk twee jaar lang aan een winkelconcept dat zo min mogelijk CO2 uitstoot. Het resulteerde in atelier-winkel-tuin, die ook iets terugdoet voor de gemeenschap.
Freitags nieuwste winkelpand heeft een lange geschiedenis. Voordat het gebouw in handen kwam van het merk was het een textielfabriek en een hostel. Het staat in de afgelegen wijk Xian-Suo, dat een creatief gebied moet worden met een mix van winkels, restaurants en cultuur. Samen met een vastgoedontwikkelaar en een groep van lokale ingenieurs en kleine bedrijven – allemaal kennissen van het lokale Freitag-team – werkte het merk aan een concept dat de kloof tussen de wijk en de winkel moet dichten.
'De winkel moet meer bieden dan de traditionele definitie van retail'
Verspil alleen tijd
Het Zwitserse merk heeft al sinds 2018 een winkel in de stad, maar deze locatie moet ‘een platform worden dat verder gaat dan de traditionele definitie van retail’. Daarbij is het minimaliseren van de CO2-uitstoot een belangrijke vereiste. Zo zijn elementen uit het bestaande gebouw zoveel mogelijk behouden of hergebruikt. Wanneer er wel nieuwe materialen nodig waren, werden die binnen een straal van ongeveer 100 kilometer ingekocht. Op het dak is een tuin aangelegd die toegankelijk is voor buurtbewoners. De tuin wordt biologisch onderhouden en er zijn inheemse planten te vinden.
Freitag werkte samen met kennissen van het lokale winkelteam
Al met al is er ongeveer 45 procent minder CO2 uitgestoten tijdens de ontwikkeling van het pand. Freitag stimuleert recycling en wil af van onnodige consumptie. Het motto van het merk is dan ook niet voor niets waste nothing but time. Ook in deze winkel is dat zichtbaar. De belangrijkste winkelverdieping is niet gereserveerd voor de verkoop van producten, maar voor het repareren ervan. Pas op de tweede en derde verdieping is het complete assortiment – zo’n 900 verschil lende tassen en 750 accessoires – te vinden. In de aangrenzende werkplaats kunnen klanten hun eigen tas ontwerpen en wie even moet bijkomen ploft neer op de zogenoemde F-Benches: strak opgevouwen vrachtwagenzeilen die dienst doen als zitplekken.
Elementen uit het gebouw zijn zoveel mogelijk behouden of hergebruikt
In de werkplaats kunnen klanten hun eigen tas ontwerpen.
De tuin op het dakterras wordt onderhouden door mensen uit de wijk
Op de begane grond, de belangrijkste winkelverdieping van het pand, worden producten gerepareerd. Pas op de tweede en derde verdieping zijn nieuwe Freitag-tassen te koop.
Freitag gebruikt ook gebruikte materialen voor de inrichting van de winkel. De muren zijn gemaakt van puin afkomstig van bouwplaatsen.
De tassen van Freitag worden gemaakt van afgedankte vrachtwagenzeilen.
De tuin op het dakterras wordt biologisch onderhouden. Buurtbewoners hebben er inheemse planten gepoot.
Het maak- en reparatieproces van de tassen is duidelijk zichtbaar in de winkel.
Freitag wil met zijn buurttuin de kloof dichten tussen de wijk en retail. Daarnaast is het bevorderlijk voor de biodiversiteit in de wijk.