Retailjaar 2023 begon goed met twee interessante reizen. Gingen we in januari nog naar New York voor de NRF Retail’s Big Show, begin maart stond The Retail Summit in Dubai op het programma. Een surrealistische plek waar men er vooral op gebrand is overal de grootste of de meeste van te hebben. Zo is er de Burj Khalifa, de hoogste toren ter wereld (828 meter). Maar ook Atlantis Aquaventure, het waterpark met wereldwijd de meeste glijbanen (50 stuks). 


De titel ‘grootste winkelcentrum ter wereld’ kan Dubai helaas niet claimen – al doet het dat wel. Malls in onder meer China en Iran hebben nog meer meters winkelplezier. Toch geldt Dubai Mall als een absolute retailtrekpleister. Met ongeveer een half miljoen vierkante meter is het complex ruim 4 keer Mall of the Netherlands. Er komen 100 miljoen bezoekers per jaar af op de 1.200 winkels die het complex onder zijn dak heeft. Nederlandse namen als Rituals en Scotch & Soda ontbreken niet. Ook treffen we er een warenhuis van het Britse Debenhams. Die keten ging al in 2021 failliet, maar zoals voor wel meer dingen geldt trekken ze zich daar in Dubai weinig van aan.


...