Retailjaar 2023 begon goed met twee interessante reizen. Gingen we in januari nog naar New York voor de NRF Retail’s Big Show, begin maart stond The Retail Summit in Dubai op het programma. Een surrealistische plek waar men er vooral op gebrand is overal de grootste of de meeste van te hebben. Zo is er de Burj Khalifa, de hoogste toren ter wereld (828 meter). Maar ook Atlantis Aquaventure, het waterpark met wereldwijd de meeste glijbanen (50 stuks).
De titel ‘grootste winkelcentrum ter wereld’ kan Dubai helaas niet claimen – al doet het dat wel. Malls in onder meer China en Iran hebben nog meer meters winkelplezier. Toch geldt Dubai Mall als een absolute retailtrekpleister. Met ongeveer een half miljoen vierkante meter is het complex ruim 4 keer Mall of the Netherlands. Er komen 100 miljoen bezoekers per jaar af op de 1.200 winkels die het complex onder zijn dak heeft. Nederlandse namen als Rituals en Scotch & Soda ontbreken niet. Ook treffen we er een warenhuis van het Britse Debenhams. Die keten ging al in 2021 failliet, maar zoals voor wel meer dingen geldt trekken ze zich daar in Dubai weinig van aan.
...
Retailjaar 2023 begon goed met twee interessante reizen. Gingen we in januari nog naar New York voor de NRF Retail’s Big Show, begin maart stond The Retail Summit in Dubai op het programma. Een surrealistische plek waar men er vooral op gebrand is overal de grootste of de meeste van te hebben. Zo is er de Burj Khalifa, de hoogste toren ter wereld (828 meter). Maar ook Atlantis Aquaventure, het waterpark met wereldwijd de meeste glijbanen (50 stuks).
De titel ‘grootste winkelcentrum ter wereld’ kan Dubai helaas niet claimen – al doet het dat wel. Malls in onder meer China en Iran hebben nog meer meters winkelplezier. Toch geldt Dubai Mall als een absolute retailtrekpleister. Met ongeveer een half miljoen vierkante meter is het complex ruim 4 keer Mall of the Netherlands. Er komen 100 miljoen bezoekers per jaar af op de 1.200 winkels die het complex onder zijn dak heeft. Nederlandse namen als Rituals en Scotch & Soda ontbreken niet. Ook treffen we er een warenhuis van het Britse Debenhams. Die keten ging al in 2021 failliet, maar zoals voor wel meer dingen geldt trekken ze zich daar in Dubai weinig van aan.
‘Retailers in Dubai behandelen een klant alsof ze een vriend op bezoek hebben’, schreef blogger Marc Dijk recent voor RetailTrends, die er regelmatig trainingen geeft. Het is voor Nederlandse retailers absoluut de moeite waard dit eens te ervaren. Kreten van sommige winkelbedrijven in Nederland dat klanten als gasten worden behandeld zijn zelden reëel. Los van de huidige worsteling om überhaupt aan personeel te komen, past dat ook helemaal niet in onze winkelcultuur. In Dubai, een oord dat vooral lijkt te bestaan om rijke expats in de watten te leggen, is dat heel anders. Het één op één vertalen van de aanpak in Dubai naar Leidschendam of Roermond zal dus niet lukken, maar als inspiratie dienen kan zeker.
De lijst met sterkste retailmerken is aardig opgeschud, blijkt uit ons Retail Merkenonderzoek
Wie ook in Dubai was: Tommy Hilfiger. Jawel, de enige echte. Omringd door hoogwaardigheidsbekleders onder wie de kroonprins van Dubai werd de inmiddels 72-jarige designer als een vorst ontvangen in het luxe Atlantis-hotel waar de retailtop gehouden werd. Een mooie gelegenheid om hem in deze RetailTrends-editie eens te portretteren. Vooral de wijze waarop hij met zijn hangman-campagne vanuit het niets een beroemd merk werd, is nog steeds een inspiratie voor iedere merkbouwer.
Nog iemand die van haar eigennaam een merknaam heeft weten te maken, is Josh V(eldhuizen). Weliswaar nog niet op dezelfde schaal als Tommy Hilfiger, maar met 300 partnerwinkels in 9 landen is het modemerk geen startup meer. Op haar persoonlijke Instagram-account heeft ze nog meer volgers dan op die van het merk, maar Josh V is meer dan Josh Veldhuizen, vertelt ze in dit magazine. “Dat laten we eigenlijk al in het buitenland zien. Dat het merk op zich al krachtig genoeg is, veel groter dan ikzelf.” Ze hoeft in Duitsland dan ook niet ‘de nieuwe Sylvie Meis’ te worden. “Daar draait Josh V puur op branding, mij kennen ze niet.”
Over branding gesproken: in deze Fans Love Brands-special verschijnt traditiegetrouw het Retail Merkenonderzoek. De top tien sterkste retailmerken in Nederland is aardig opgeschud en in de rest van de top honderd vinden we een aantal opvallende stijgers en dalers. Belangrijke les: denk goed na over je merknaam. Holland & Barrett is nu pas even sterk als het oude ‘De Tuinen’, zeven jaar na de rebranding.