Esprit werkt aan een comeback. Dat is niet voor het eerst. Maar dit keer wordt wel aan heel veel knoppen gedraaid. Het merk moet terug naar wat het was: playful, modern, cool.

 

Een iconisch merk, zo kun je Esprit wel noemen. In de jaren tachtig en negentig vallen de kleurrijke, trendy ontwerpen – met daarop het logo met de ‘E’ in drie streepjes – wereldwijd in de smaak. Halverwege de jaren nul krijgt Esprit het echter lastig.


“Er kwam wat minder leiderschap, waardoor het merk langzaam naar beneden ging”, weet Nicole Lesterhuis, sinds augustus vicepresident e-commerce EMEA bij Esprit. Zo trekt Esprit zich in 2012 terug uit de Verenigde Staten, waar het al jaren verlies leed. Pijnlijk, want daar liggen juist de roots. Het merk wordt in 1968 als Plain Jane opgericht door het echtpaar Doug en Susie Tompkins, die twee jaar daarvoor The North Face waren begonnen.


Plain Jane kenmerkt zich in de beginjaren met ‘schattige trendy jurkjes’. De stijl is een mix van de hippiecultuur in thuisbasis San Francisco en de alledaagse mode uit de jaren dertig en veertig....