Over 2 jaar viert Tommy Hilfiger zijn 40-jarig bestaan. De oprichter en naamgever (72) van het merk is nog altijd volop betrokken en bovendien vastbesloten zijn kennis door te geven aan de volgende generatie merkbouwers.

 

Net 150 dollar en 20 paar jeans. Dat is alles wat Tommy Hilfiger heeft als hij samen met 2 schoolvrienden eind jaren 60 zijn eerste kledingwinkel opent: People’s Place in zijn thuisstad Elmira vlak bij New York. Dat gaat best een tijdje goed. De vrienden kopen hun kleding aanvankelijk in New York City, maar al snel begint Hilfiger zijn eigen ontwerpen te schetsen omdat hij niet tevreden is met het bestaande aanbod. Vanaf dat moment weet hij dat ontwerpen zijn leven zal worden. Van zakendoen heeft hij echter nog weinig kaas gegeten. Creativiteit alleen blijkt niet genoeg en People’s Place gaat in 1977 failliet.


Het faillissement voelt voor Hilfiger als falen, maar leert hem ook de belangrijkste les van zijn leven, vertelde hij vorige maand tijdens The Retail Summit in Dubai. “Dat faillissement heeft me doen besluiten voortaan niet alleen designer te zijn, maar ook zakenman. Elke...