Grenzeloos: Zalando verkiest kwaliteit boven kwantiteit
Minder merken, minder aanbod: Zalando verkiest kwaliteit boven kwantiteit. Het onlineplatform wil met een kleiner aanbod zijn ‘lokale relevantie’ vergroten.
Meer cureren
Een evaluatie van de merkenportefeuille is een van de stappen die Zalando zet om de groei terug te vinden. “Om de aandacht van klanten te winnen en op lange termijn te behouden, zullen we de lokale relevantie van ons assortiment vergroten en meer cureren”, aldus een woordvoerder.
2008
oprichting
€10.3
mrd omzet (2022)
€16.8
mln nettowinst
> 51
mln actieve klanten
Klein gaat eruit
Vooral kleinere merken lijken de dupe van de strategiewijziging van het Duitse bedrijf, dat jarenlang ‘hoe meer hoe beter’ als credo...
Minder merken, minder aanbod: Zalando verkiest kwaliteit boven kwantiteit. Het onlineplatform wil met een kleiner aanbod zijn ‘lokale relevantie’ vergroten.
Meer cureren
Een evaluatie van de merkenportefeuille is een van de stappen die Zalando zet om de groei terug te vinden. “Om de aandacht van klanten te winnen en op lange termijn te behouden, zullen we de lokale relevantie van ons assortiment vergroten en meer cureren”, aldus een woordvoerder.
Klein gaat eruit
Vooral kleinere merken lijken de dupe van de strategiewijziging van het Duitse bedrijf, dat jarenlang ‘hoe meer hoe beter’ als credo had. Het is nog niet duidelijk hoeveel merken er geweerd gaan worden.
Tegenwind
Zalando heeft een lastig jaar achter de rug. Het modeplatform zag de groei in 2022 stilvallen en de winst flink teruglopen. De omzet bleef stabiel op 10,3 miljard euro, terwijl in coronajaar 2021 nog een groei van bijna 30 procent werd geboekt. Onderaan de streep bleef een bescheiden nettowinst van 16,8 miljoen over, tegen 234,5 miljoen een jaar eerder.
Minder mensen
Zalando snijdt niet alleen in het assortiment. Het platform schrapt ook honderden banen, zo meldden de ceo’s Robert Gentz en David Schneider in februari in een brief aan het personeel. Zalando heeft op dit moment zo’n 17.000 medewerkers.
3X Zalando’s ontwikkeling tot lovebrand
1. Zoek je een goede deal voor wc-papier, een spannend e-book of een modieuze kapstok? Grote kans dat je gedachteloos de app opent van bol.com of Amazon. Dat is ook de ambitie van Zalando.
2. Het platform wil de plek zijn voor alles binnen lifestyle, sport, fashion en beauty. Klanten moeten de app net zo automatisch openen als hun social media-apps, zei servicedirecteur Lisa Schöner eerder tegen RetailTrends.
3. Sleutelwoord daarbij is ‘emotie’. “Fashion gaat er niet om wat je vandaag gaat dragen, maar om een deel van je identiteit. Daarom willen we er elke dag zijn.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;