Het is op z’n minst gedurfd om wekelijks collecties met nieuwe crop tops en flared pants te lanceren in een branche die beweegt naar slowfashion. Niet dat Loavies zich daar druk om maakt. Volgens ceo Kristina Johansson blijft er altijd een markt voor ‘on trend’ fastfashion.

 

Sinds een jaar staat de Zweedse Kristina Johansson aan het roer van het Nederlandse Loavies. Ze werd door de oprichters ingevlogen rondom de tiende verjaardag van het merk om de digitalisering te versnellen. Ook moest Johansson – je raadt het al – een sterke expansiestrategie neerzetten. De basis was gelegd door Anna Meilink en Jorn van Klooster. Laatstgenoemde mede-eigenaar zei vier jaar geleden in een interview stellig trots te zijn op het fastfashionaspect van zijn merk.


In de afgelopen jaren is het sentiment onder consumenten over duurzaamheid aan het veranderen, maar die trots bestaat ook onder het bewind van Johansson. Wél inclusief een dikke disclaimer. “We willen onze verantwoordelijkheid nemen voor het milieu. We hebben de ambitie om duurzamer te zijn, maar we hebben nog een lange weg te...