Aldi viert dit jaar een halve eeuw aanwezigheid in Nederland. Of nou ja, 'viert'. RetailTrends onderzoekt hoe de discounter ervoor staat en wat het toekomstperspectief is.

 

De twee Duitse discountreuzen Aldi en Lidl hebben best wat gemeen. Ja, Duits en discount. Maar ook het jaar 1973 bindt de twee. Het is dit jaar namelijk precies 50 jaar geleden dat Lidl zijn allereerste supermarkt opende, in het Duitse Ludwigshafen am Rhein. Aldi timmerde toen weliswaar al een tijdje aan de weg, maar opende in datzelfde jaar wel zijn eerste winkel in Nederland.


De voorspelbare vraag: is 50 jaar Nederland reden voor feest? Als je naar de cijfers kijkt kun je daar vraagtekens bij zetten. Oké, het aantal winkels is fors gegroeid. Na de start in Rotterdam in 1973 begon Aldi direct voortvarend uit te bouwen. Na 20 jaar stond de teller op zo’n 270. In 2010 waren er een kleine 480 Aldi’s en sindsdien is het al een tijdje stabiel, net onder de 500. Daarmee is de Duitse discounter na Albert Heijn en Jumbo al geruime tijd de nummer drie in Nederland. Maar dat is alleen als we kijken naar het aantal...