Het leven van de consument speelt zich steeds meer af binnen social media, gameplatformen en virtuele werelden als Decentraland, Sandbox en Bloktopia. Retailers staan voor een uitdaging. Gaan ze voor de ontwikkeling en verkoop van virtuele producten of laten ze het fenomeen aan zich voorbij gaan? Het wachten is op het eerste grote retailmerk dat definitief overstapt op een virtual-first strategie. In juli 2022 meldde NOS dat scholieren gemiddeld vijf uur per dag op hun smartphone zitten. Tel daar gerust twee uur bovenop voor de totale schermtijd onder jongeren. Fysiek contact is vermoeiend of (te) spannend, liever op de bank met je avatar contact zoeken in een digitale wereld. Zoals iedereen doet. Daarmee neemt het belang van de virtuele identiteit voor tieners toe. Die wordt wellicht belangrijker dan de echte, fysieke identiteit. Of we daar blij mee moeten zijn, dat is een andere vraag.


In 2006 stopte Wehkamp met het uitgeven van de papieren catalogus. In dat jaar maakte de retailer de omslag van een catalogusbedrijf naar een onlineretailer. Het was vanaf dat moment online-first. Destijds een gedurfde stap.


Jaren later, in 2012,...