Het leven van de consument speelt zich steeds meer af binnen social media, gameplatformen en virtuele werelden als Decentraland, Sandbox en Bloktopia. Retailers staan voor een uitdaging. Gaan ze voor de ontwikkeling en verkoop van virtuele producten of laten ze het fenomeen aan zich voorbij gaan? Het wachten is op het eerste grote retailmerk dat definitief overstapt op een virtual-first strategie. In juli 2022 meldde NOS dat scholieren gemiddeld vijf uur per dag op hun smartphone zitten. Tel daar gerust twee uur bovenop voor de totale schermtijd onder jongeren. Fysiek contact is vermoeiend of (te) spannend, liever op de bank met je avatar contact zoeken in een digitale wereld. Zoals iedereen doet. Daarmee neemt het belang van de virtuele identiteit voor tieners toe. Die wordt wellicht belangrijker dan de echte, fysieke identiteit. Of we daar blij mee moeten zijn, dat is een andere vraag.
In 2006 stopte Wehkamp met het uitgeven van de papieren catalogus. In dat jaar maakte de retailer de omslag van een catalogusbedrijf naar een onlineretailer. Het was vanaf dat moment online-first. Destijds een gedurfde stap.
Jaren later, in 2012,...
Het leven van de consument speelt zich steeds meer af binnen social media, gameplatformen en virtuele werelden als Decentraland, Sandbox en Bloktopia. Retailers staan voor een uitdaging. Gaan ze voor de ontwikkeling en verkoop van virtuele producten of laten ze het fenomeen aan zich voorbij gaan? Het wachten is op het eerste grote retailmerk dat definitief overstapt op een virtual-first strategie. In juli 2022 meldde NOS dat scholieren gemiddeld vijf uur per dag op hun smartphone zitten. Tel daar gerust twee uur bovenop voor de totale schermtijd onder jongeren. Fysiek contact is vermoeiend of (te) spannend, liever op de bank met je avatar contact zoeken in een digitale wereld. Zoals iedereen doet. Daarmee neemt het belang van de virtuele identiteit voor tieners toe. Die wordt wellicht belangrijker dan de echte, fysieke identiteit. Of we daar blij mee moeten zijn, dat is een andere vraag.
In 2006 stopte Wehkamp met het uitgeven van de papieren catalogus. In dat jaar maakte de retailer de omslag van een catalogusbedrijf naar een onlineretailer. Het was vanaf dat moment online-first. Destijds een gedurfde stap.
Jaren later, in 2012, introduceerde Facebook zijn mobile-first strategie. Het bedrijf zag dat gebruikers het platform meer en meer wilden gebruiken via hun mobieltje. Sindsdien heeft Facebook de nadruk gelegd op de mobiele gebruikerservaring en investeerde het bedrijf in het optimaliseren van de mobiele app en website. Elf jaar later is het tijd voor een virtual-first strategie.
Grote modemerken zien de ontwikkeling richting het virtuele en springen hierop in. Adidas introduceerde in november 2022 zijn eerste digitale kledingcollectie, de Virtual Gear-collectie. Je virtuele ik (avatar) kan de kleding dragen. Edit LDN, de bekende marktplaats voor gelimiteerde sneakers is actief in de virtuele wolkenkrabber Bloktopia waar de consument virtuele sneakers kan aanschaffen. De digitale schoenen zijn te dragen in meerdere games en metaversa. Ross Tavakoli, ceo van Blocktopia vertelt: ‘De mode-industrie en de metaverse passen perfect bij elkaar en creëren een geheel nieuwe inkomstenstroom voor partners zoals Edit LDN.’ Het leuke is dat de betalende klant de sneakers ook fysiek opgestuurd kan krijgen. Virtueel en fysiek gaan hand in hand.
Laat de digitale consument niet naakt in de virtuele kou staan
Welk merk durft?
Diverse partijen maken de gang naar de metaverse voor retailmerken eenvoudiger. Emperia haalde recentelijk tien miljoen dollar op om e-commerce in de metaverse verder te ontwikkelen. Met het gebruik van Artemis, Emperia’s virtuele winkelmanagementplatform, kan elk merk eenvoudig een winkel openen in diverse retailkanalen in het metaversum.
Ook in virtuele werelden is er behoefte jezelf te uiten, om een gewenste identiteit aan te nemen. Volop kansen voor een mode- of interieurmerk dus. Het kost geen dure grondstoffen, voorkomt CO2-uitstoot bij de productie en maakt overproductie onmogelijk. Laat de digitale consument niet naakt in de virtuele kou staan. Geef hem digitale kleding, schoenen, meubels en gadgets om op pad te gaan. Mocht de verkoop van een virtueel product door het dak gaan, dan kun je ook een fysieke variant op de markt brengen.
Wehkamp werd beroemd met zijn omslag, Facebook ook. Welk kledingof interieurmerk gaat er met de titel vandoor als allereerste een virtual-first strategie te omarmen? Place your bets, please.
Geert-Jan Smits is retailadviseur, investeerder en oprichter van Flinders. In april verschijnt zijn boek De start-up scorecard. Reageren? Mail naar geertjan. smits@gmail.com.