De duurzaamheidsreis van Albert Heijn

De duurzaamheidsreis van Albert Heijn

Albert Heijn heeft voor de vijfde keer een duurzaamheidsverslag gepresenteerd. Welke stappen zijn er gezet en wat kunnen we nog verwachten? "De reis is niet af, zal nooit af zijn en het gaat nooit snel genoeg", zegt ceo Marit van Egmond.


'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.' Dat is sinds 2021 de missie van Albert Heijn. En die missie is niet op een namiddag verzonnen. Nee, zegt ceo Marit van Egmond, daar is goed over nagedacht. “Elk woord telt hierbij.”


Van Egmond, sinds ruim vier jaar ceo en al 26 jaar werkzaam bij Albert Heijn, staat er bij de presentatie van het duurzaamheidsverslag over 2022 lang bij stil. De veranderingen in de wereld gaan razendsnel en die stemmen haar niet per se vrolijk.


Van obesitas tot te weinig eten. Eenzaamheid. Zorgen over de natuur. Polarisatie tussen jong en oud, tussen stad en platteland. “We komen steeds vaker tegenover elkaar te staan in plaats van dat we met elkaar nadenken over deze mooie wereld of ons mooie land.”


Uitdagingen op het bord

Uitdagingen die ook op het bord liggen van Van...

Albert Heijn heeft voor de vijfde keer een duurzaamheidsverslag gepresenteerd. Welke stappen zijn er gezet en wat kunnen we nog verwachten? "De reis is niet af, zal nooit af zijn en het gaat nooit snel genoeg", zegt ceo Marit van Egmond.


'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.' Dat is sinds 2021 de missie van Albert Heijn. En die missie is niet op een namiddag verzonnen. Nee, zegt ceo Marit van Egmond, daar is goed over nagedacht. “Elk woord telt hierbij.”


Van Egmond, sinds ruim vier jaar ceo en al 26 jaar werkzaam bij Albert Heijn, staat er bij de presentatie van het duurzaamheidsverslag over 2022 lang bij stil. De veranderingen in de wereld gaan razendsnel en die stemmen haar niet per se vrolijk.


Van obesitas tot te weinig eten. Eenzaamheid. Zorgen over de natuur. Polarisatie tussen jong en oud, tussen stad en platteland. “We komen steeds vaker tegenover elkaar te staan in plaats van dat we met elkaar nadenken over deze mooie wereld of ons mooie land.”


Uitdagingen op het bord

Uitdagingen die ook op het bord liggen van Van Egmond en van Albert Heijn. Letterlijk. “Op meer dan zes miljoen borden ligt 's avonds eten dat bij ons is gekocht. Elke dag weer. En ik voel me verantwoordelijk voor die borden.” Ze kan niet genoeg het belang van gezond eten benadrukken, zegt ze. “Als je gezonder eet, zit je ontegenzeggelijk lekkerder in je vel.”


En als je een partner of een gezin hebt, zegt Van Egmond, heb dan aandacht voor elkaar als je 's avonds met elkaar eet. Weg met de telefoon en vraag hoe het met de ander gaat. “Aandacht voor elkaar. Aandacht voor het eten. En voor de makers van het eten. We mogen niet gedachteloos denken dat het er altijd is.” 


Albert Heijn heeft volgens Van Egmond 'grote en kleine stappen' gezet op weg naar een 'gezonde, sociale en duurzame samenleving'. De resultaten staan in een 89 pagina's tellend duurzaamheidsverslag. Een 'geweldig gaaf verslag' dat voor de pers niet is uitgeprint – dat is niet duurzaam – maar dat via een QR-code bereikbaar is.


Minder CO2, meer vega, minder suikerklontjes

In het verslag staat onder meer dat de ambitie om de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen terug te dringen is aangescherpt: geen 15 maar 45 procent reductie in 2030 ten opzichte van 2018. Het assortiment vega(n) en plantaardig is uitgebreid naar ruim 1000 producten en Albert Heijn stopte met de gratis plastic zakjes voor groente en fruit.


En producten werden gezonder gemaakt. Volgens het verslag werden zo 132 miljoen minder suikerklontjes, ruim 44.000 kilo minder zout en circa 270.000 kilogram minder verzadigd vet verkocht ten opzichte van 2021. Ook introduceerde Albert Heijn dynamisch afprijzen en de AH Overblijvers, beide met als doel om voedselverspilling tegen te gaan en klanten de mogelijkheid te geven om voordeliger inkopen te kunnen doen.

Op weg naar B Corp-certificering

Van Egmond kondigt twee nieuwe stappen aan. Stap een: “We zijn op weg om een B Corp gecertificeerd bedrijf te worden.” De internationale certificering wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo’n 6500 bedrijven in 89 landen zijn inmiddels een B Corp. In Nederland gaat het onder meer om Dopper, Tony’s Chocolonely, Mud Jeans en Rituals.


Een 'enorme, uitdagende stap' voor een groot bedrijf, vindt Van Egmond. Maar het is haalbaar, vult directeur duurzaamheid Anita Scholte op Reimer aan: “En waarom doen we het? Het is vooruitstrevend, we horen bij de koplopers.” Binnen een jaar zou de certificering binnen moeten zijn, zegt Van Egmond.


True pricing

Stap twee: deze dinsdag begint in drie AH to go-vestigingen een test met ‘true pricing’. Klanten krijgen twee prijzen te zien als ze hun kop koffie afrekenen: ze kunnen kiezen voor de normale prijs of voor de prijs waarin de sociale en milieukosten zijn meegenomen.


Zo is de normale prijs van een kop koffie 2,00 euro en de true price 2,08 euro. De true price geldt ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien is bijvoorbeeld minder duurzaam dan de variant met havermelk.


Albert Heijn wil inzichtelijk maken waar de verborgen kosten zitten en is tegelijkertijd benieuwd of consumenten een duurzamere keuze maken. De opbrengst van het extra bedrag gaat naar 'verbeterprojecten' in de koffieketen (Rainforest Alliance). De test vindt plaats in de AH to go’s op de campussen in Groningen en Wageningen, en in de vestiging op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam.


Het gedrag van consumenten veranderen valt nog niet mee, leert een proef in drie winkels van Albert Heijn met verpakkingsvrije producten. Sinds een jaar kunnen klanten in vestigingen in Rotterdam, Amsterdam en Leidschendam zeventig producten, waaronder pasta en noten, in eigen potten of zakken doen. Maar daar wordt weinig gebruik van gemaakt.


Van Egmond geeft de hoop nog niet op. “We kijken hoe we het simpeler kunnen maken om deze ontwikkeling wel vorm te geven.”


'Niet laten verlammen door kritiek'

Van Egmond beseft dat Albert Heijn als marktleider onder een vergrootglas ligt. Hetzelfde geldt voor moederbedrijf Ahold Delhaize, dat vorige week tijdens de aandeelhoudersvergadering vooral van Milieudefensie de wind van voren kreeg.


“Natuurlijk vind ik het niet altijd fijn als we kritiek krijgen", zegt Van Egmond. "Dan denk ik: moeten we het beter uitleggen of is het iets dat ook nog echt beter kán? Maar we moeten wel opletten dat we er ons niet door laten verlammen. Het is het makkelijkste om dan geen stap meer te zetten. Maar we moeten met elkaar om de tafel. Vandaag, morgen, altijd. Op weg naar die gezonde, sociale, duurzame samenleving.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!