Het World Retail Congress in Barcelona zit erop. Op dag drie kwamen onder meer de snelgroeiende Poolse supermarktketen Zabka, de Spaanse fashiongigant Mango en Carrefour-partner Majid Al Futtaim uit de Verenigde Arabische Emiraten aan bod. Vier quotes.
‘We openen elk jaar 1.000 winkels’
- Jakub Maslowski, director of technology Zabka
Zabka is een Poolse keten van gemakswinkels. Waarschijnlijk geen naam die bij veel Nederlanders een belletje zal doen rinkelen, maar de cijfers van het bedrijf zijn indrukwekkend.
Zabka heeft in eigen land ruim 9.100 winkels. Vooral de laatste drie jaar gaat het snel. “We openen jaarlijks 1.000 winkels”, zegt director of technology Jakub Maslowski. De vestigingen worden gerund door franchisers. De omzet is omgerekend ruim 3 miljard euro. Elke dag vinden er 3 miljoen transacties plaats.
En bij deze ruim 9.100 winkels blijft het niet, vertelt Maslowski later aan RetailTrends. Er is volgens hem nog ruimte voor zeker 8.000 extra vestigingen. Polen, een land met 38 miljoen inwoners,...
Het World Retail Congress in Barcelona zit erop. Op dag drie kwamen onder meer de snelgroeiende Poolse supermarktketen Zabka, de Spaanse fashiongigant Mango en Carrefour-partner Majid Al Futtaim uit de Verenigde Arabische Emiraten aan bod. Vier quotes.
‘We openen elk jaar 1.000 winkels’
- Jakub Maslowski, director of technology Zabka
Zabka is een Poolse keten van gemakswinkels. Waarschijnlijk geen naam die bij veel Nederlanders een belletje zal doen rinkelen, maar de cijfers van het bedrijf zijn indrukwekkend.
Zabka heeft in eigen land ruim 9.100 winkels. Vooral de laatste drie jaar gaat het snel. “We openen jaarlijks 1.000 winkels”, zegt director of technology Jakub Maslowski. De vestigingen worden gerund door franchisers. De omzet is omgerekend ruim 3 miljard euro. Elke dag vinden er 3 miljoen transacties plaats.
En bij deze ruim 9.100 winkels blijft het niet, vertelt Maslowski later aan RetailTrends. Er is volgens hem nog ruimte voor zeker 8.000 extra vestigingen. Polen, een land met 38 miljoen inwoners, kent nog voldoende witte vlekken. En winkels kunnen ook dicht bij elkaar zitten. Soms zit er maar 150 meter tussen en toch bijten ze elkaar niet en zijn ze volgens Maslowski winstgevend. Bij de locatiekeuze wordt gebruikgemaakt van data.
Zabka heeft ruim 50 kassaloze winkels en is daarmee koploper in Europa. Zo werd er onlangs nog eentje geopend in een ziekenhuis.
Nog dit jaar kondigt Zabka de stap naar het buitenland aan, vertelt Maslowski desgevraagd aan RetailTrends. Om welk land het gaat, wil hij niet zeggen. Nederland, een land met veel Poolse arbeiders? Maslowski lacht en doet er het zwijgen toe.
‘Koop niet meer dan je nodig hebt’
- Hani Weiss, ceo Majid Al Futtaim Retail (Carrefour)
Ook op de derde dag ging het veelvuldig over duurzaamheid. Er was onder meer aandacht voor voedselverspilling.
“Het is belangrijk om onze klanten op te voeden”, zegt Hani Weiss. Hij is de ceo van het in Dubai gevestigde Majid Al Futtaim Retail, dat zo’n 480 Carrefour-winkels in 16 landen in het Midden-Oosten, Azië en Afrika runt. “Wij zeggen actief tegen klanten: koop niet meer dan je nodig hebt.”
Ook de vastgoedtak van Majid Al Futtaim probeert voedselverspilling tegen te gaan. Zo wordt in Mall of the Emirates overgebleven voedsel dat nog eetbaar is ingezameld bij restaurants, cafés, het foodcourt en personeelsrestaurants. Het gaat onder meer naar de voedselbank.
‘Bij ons staat de deur altijd open’
- Luis Casacuberta, managing director woman, kids & home bij Mango
De kledingsector is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Veel fashionretailers beloven beterschap en hebben hun duurzaamheidsplannen aangescherpt.
Zo ook het Spaanse Mango, met ruim 2500 winkels in 115 landen een grote speler. Enkele voorbeelden op het productgebied: in 2025 moet alle katoen duurzaam zijn en alle polyester is dan gerecycled.
“We concurreren op dit gebied niet met andere retailers”, zegt Luis Casacuberta, managing director woman, kids & home. “We moeten samenwerken om de industrie te veranderen. Bij ons staat de deur altijd open, voor elk bedrijf. We laten graag zien wat we doen.”
‘Laat de geweldige mensen zien die bij je werken’
- The Brunswick Group
Tijdens het World Retail Congress werden diverse onderzoeken besproken waaruit blijkt dat de retailsector vaak niet als een interessante werkplek wordt gezien. Tijdelijke baan? Oké. Voor een carrière? Nee.
Generatie Z heeft er ook weinig mee, blijkt uit een onderzoek van adviesbureau The Brunswick Group in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Japan en Brazilië. Bijna de helft van de ondervraagde twintigers bedankt ervoor.
Retail staat voor hen vaak synoniem aan werken in een winkel, terwijl ze geen trek hebben in contact met klanten. Omdat hun gedrag ze niet aanstaat of omdat ze ‘gewoon’ liever achter de schermen werken. Ook onder meer het lage salaris, weinig doorgroeimogelijkheden en het geringe prestige worden vaak genoemd.
Hoe maak je Gen Z wel warm voor de retail? The Brunswick Group geeft drie tips. 1. Laat de geweldige mensen zien die bij je werken, in alle rollen. 2. Zorg voor inspirerend leiderschap. 3. Laat zien dat retail een veerkrachtige sector is, die in beweging is en uitdagende mogelijkheden biedt.