Van plakkende vloeren tot storingen bij de inname-apparaten. Ondernemers stoeien met de problemen die ontstaan sinds de invoering van statiegeld op blikjes.
Het mooie weer zorgt ervoor dat er meer blikjes worden gekocht en ingeleverd. Sinds april zijn zo'n 300 miljoen blikjes ingezameld, zegt Tomra, fabrikant van emballage-apparatuur tegen de NOS.
Het zwerfafval in de buurt is wel een stuk minder, bemerkt de supermarkteigenaar van een Coop-filiaal in Zwolle. "Maar het is voor ons heel veel volume om te verwerken en in een winkel met een klein magazijn is dat een groot nadeel." Dat geeft uitdagingen zoals storingen in het emballagesysteem en lekkende vloeistoffen. Om de drukte tegen te gaan laat supermarktketen Plus extra apparaten installeren.
De apparaten worden snel vies, omdat mensen blikjes ondersteboven in het apparaat gooien. Met plakkerige vloeren tot gevolg. Daarnaast moet een fles- en blikautomaat minimaal één keer per week een schoonmaakbeurt krijgen. Dat kost extra tijd en werk.
Momenteel is 90 procent van de machines geschikt voor inname van blik. "Zo'n 10 procent dus niet. Daar komt bij dat de achterkant van de machine vaak nog niet is voorzien van apparatuur dat zo'n blik platslaat, iets wat frisdranklek en dus defecten voorkomt", zegt Tomra-directeur René Hissink. Storingen nemen volgens hem toe. Hij verwacht dat dit nog maanden aanhoudt. Het installeren is specialistisch werk en het bedrijf kampt met een personeelstekort. In plaats van maximaal vier uur kost het nu soms twee dagen om een machine te repareren.
Op 1 april werd het statiegeld op blik ingevoerd, later dan de oorspronkelijke datum van 1 januari. Tomra denkt dat winkels te laat zijn begonnen met voorbereidingen. “Daar lopen we nu tegenaan”, aldus Hissink. Statiegeld Nederland zegt dat de sector nog even moet 'wennen'.
Reacties 0