Whoppah: designmarktplaats die ondanks (of dankzij) inflatie blijft groeien 

Whoppah: designmarktplaats die ondanks (of dankzij) inflatie blijft groeien 

Whoppah startte vier jaar geleden als tegengeluid op fastfurniture. Dat designliefhebbers de marktplaats voor tweedehands design en kunst inmiddels weten te vinden, blijkt uit de jaarlijkse omzetgroei van zo’n 500 procent. Hoe gaat het nu met de RetailRookie uit 2020, die niet kon wachten om de grens over te gaan?


Oprichters Thomas Bunnik en Evelien Remmelts zagen nog volop potentieel in een marktplaats voor tweedehands design. Bestaande marktplaatsen hadden niet de luxe uitstraling die past bij producten uit het hogere segment. Bovendien ontbrak daar het shopgemak: je moet uren door Marktplaats scrollen om dat ene pareltje te vinden. Bij Whoppah zou koop- en verkoopgemak voorop staan, door klanten via het platform te laten betalen, te ontzorgen in de verzending en een streng beleid aan de verkoopkant.


Zo moeten verkopers minimaal vijf foto’s uploaden, de staat van het object duidelijk omschrijven en beoordeelt Whoppah of de prijs wel terecht is. “Op onze site staan alleen gecureerde items. We onderscheiden ons met eersteklasspullen en accepteren bijvoorbeeld geen meubels met te veel gebruikssporen”,...

Whoppah startte vier jaar geleden als tegengeluid op fastfurniture. Dat designliefhebbers de marktplaats voor tweedehands design en kunst inmiddels weten te vinden, blijkt uit de jaarlijkse omzetgroei van zo’n 500 procent. Hoe gaat het nu met de RetailRookie uit 2020, die niet kon wachten om de grens over te gaan?


Oprichters Thomas Bunnik en Evelien Remmelts zagen nog volop potentieel in een marktplaats voor tweedehands design. Bestaande marktplaatsen hadden niet de luxe uitstraling die past bij producten uit het hogere segment. Bovendien ontbrak daar het shopgemak: je moet uren door Marktplaats scrollen om dat ene pareltje te vinden. Bij Whoppah zou koop- en verkoopgemak voorop staan, door klanten via het platform te laten betalen, te ontzorgen in de verzending en een streng beleid aan de verkoopkant.


Zo moeten verkopers minimaal vijf foto’s uploaden, de staat van het object duidelijk omschrijven en beoordeelt Whoppah of de prijs wel terecht is. “Op onze site staan alleen gecureerde items. We onderscheiden ons met eersteklasspullen en accepteren bijvoorbeeld geen meubels met te veel gebruikssporen”, aldus Remmelts in 2020 in gesprek met RetailTrends. “Dat past niet bij wie we willen zijn. We vinden het belangrijk om de kwaliteit te waarborgen en willen geen grote vergaarbak van allerlei meubels en woonaccessoires worden.”


Afgelopen mei vierde Whoppah zijn vierde verjaardag met een ambitieuze doelstelling: 50 miljoen handelsomzet in 2023. Dat bedrag wordt niet alleen binnen de landsgrenzen omgezet. Whoppah is namelijk ook actief in België en Duitsland. Bij onze oosterburen, waar het pas sinds het najaar van 2022 actief is, draait Whoppah volgens medeoprichter Bunnik al meer omzet dan het in Nederland en België na 2,5 jaar realiseerde.


Logistieke service en showroom

Een belangrijk onderdeel van Whoppah's propositie is de dienstverlening. Om daarin consistentie te bieden is het gestart met een eigen logistieke service en een eigen overslagcentrum in Utrecht. Verkopers kunnen gebruikmaken van een showroomservice: het tijdelijk stallen van hun meubels in de showroom om zo hun verkoopkansen te vergroten. “Dat slaat goed aan”, ziet Bunnik. “We zien steeds meer orders via die service en hebben op basis daarvan besloten om ook in Venlo een logistieke locatie en showroom te openen, zodat we België, Duitsland en het zuiden van Nederland beter kunnen bedienen.”


Een continue uitdaging, naast de doorontwikkeling van het platform en de operationele uitvoering, is het aantrekken van verkopers. “Men wisselt niet elke maand van spullen, dus wij kunnen niet rekenen op de supply side. Die moeten we aldoor voor ons weten te winnen.” Voor veel retailers stond de afgelopen tijd in het teken van inflatie en supplychain-issues, terwijl Whoppah daar juist de vruchten van plukte. Bunnik: “Mensen grijpen door inflatie misschien wel eerder naar een tweedehands product. Wij hebben niet de lange wachttijden die veel designaanbieders momenteel moeten hanteren. Daardoor is de waarde van tweedehands items toegenomen, wat het voor verkopers aantrekkelijk maakt om via ons te verkopen.” Bunnik ziet ook dat het midden- en hoogsegment steeds bewuster koopt in het kader van verduurzaming. “Ze gaan liever voor tweedehands dan voor fastfurniture.”


Naar Italië en Frankrijk

Whoppah wil de komende jaren blijven groeien. Dit najaar hoopt het 20 miljoen euro aan financiering op te halen. “We hebben een propositie die verduurzaming stimuleert. Daarom zijn we voor investeerders een aantrekkelijke partij om mee te praten.” Bunnik verwacht veel groei in Duitsland en wil op korte termijn Italië en Frankrijk aandoen. “Over de uitbreiding naar Duitsland hebben we, van idee tot lancering, 2,5 maand gedaan. Ook voor Italië en Frankrijk geldt: hoe sneller, hoe beter. We weten inmiddels hoe het werkt.”


RetailTrends presenteert dit jaar in het septembernummer voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Ter gelegenheid van dit jubileum lichten we de komende periode uit elke jaargang één concept uit. Whoppah was RetailRookie in 2020. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!