Duitse supermarktketen draait proef met 'ware prijzen'

Duitse supermarktketen draait proef met 'ware prijzen'

De Duitse supermarktketen Penny Market berekent deze week de kosten van milieuschade door in een aantal producten. Daarmee experimenteert het met ‘ware prijzen’. 

Het experiment wordt voor een week toegepast in alle 2.150 filialen van de keten. Het gaat om negen producten, voornamelijk vlees en zuivel. “De impact van onze voedselproductie is niet terug te zien in de prijzen van ons eten”, zegt Stefan Görgens, ceo van Penny Market tegen Duitse media. Met de pilot wil de retailer consumenten bewust maken van de ecologische en sociale gevolgen van de voedselketen. 

Het experiment is een samenwerking met academici van de Universität Greifswald en de Technische Hochschule Nürnberg. In de nieuwe prijs is rekening gehouden met het effect op de bodem, klimaat, watergebruik en gezondheid. Zo zijn worstjes flink in prijs gestegen van 3,19 euro naar 6,01 euro, maar steeg de prijs voor een veganistische schnitzel minder hard (+5 procent). Het verschil tussen de normale verkoopprijs en de tijdelijke prijs wordt volgens de supermarkt gedoneerd. 

In Nederland deed Albert Heijn onlangs op veel kleinere schaal een pilot met 'true price'.
 

Reacties 1


Joseph Jules Van der Eecken 2 aug, 14:41

Een verkoopsstunt!
Alles wat voeding, kleding, wonen betreft heeft gelijke impact op de omgeving waar het gewonnen wordt, óók als het onder de noemer "vegan" valt!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!