De Duitse supermarktketen Penny Market berekent deze week de kosten van milieuschade door in een aantal producten. Daarmee experimenteert het met ‘ware prijzen’.
Het experiment wordt voor een week toegepast in alle 2.150 filialen van de keten. Het gaat om negen producten, voornamelijk vlees en zuivel. “De impact van onze voedselproductie is niet terug te zien in de prijzen van ons eten”, zegt Stefan Görgens, ceo van Penny Market tegen Duitse media. Met de pilot wil de retailer consumenten bewust maken van de ecologische en sociale gevolgen van de voedselketen.
Het experiment is een samenwerking met academici van de Universität Greifswald en de Technische Hochschule Nürnberg. In de nieuwe prijs is rekening gehouden met het effect op de bodem, klimaat, watergebruik en gezondheid. Zo zijn worstjes flink in prijs gestegen van 3,19 euro naar 6,01 euro, maar steeg de prijs voor een veganistische schnitzel minder hard (+5 procent). Het verschil tussen de normale verkoopprijs en de tijdelijke prijs wordt volgens de supermarkt gedoneerd.
In Nederland deed Albert Heijn onlangs op veel kleinere schaal een pilot met 'true price'.
Joseph Jules Van der Eecken 2 aug, 16:41