Vijf vragen aan Mr Marvis

Vijf vragen aan Mr Marvis

Kortebroekenweer is het al weken niet, maar dat weerhoudt Mr Marvis er niet van alweer zijn vierde Nederlandse winkel aan te kondigen. Hoe wist het Nederlandse merk deze niche zo te claimen en hoe ver reiken de ambities? Vijf vragen aan ceo David Sipkens.
 

Mr Marvis heeft binnen korte tijd een productcategorie naar zich toe getrokken die al heel lang bestaat. Wat is het geheim?

“We bleven dicht bij wat we zelf mooi en interessant vinden. Mr Marvis is ontstaan nadat Steven (Vrendenbarg, medeoprichter, red.) opmerkte dat het zo lastig is om iedere zomer weer de korte broek te vinden die je zoekt. Toen we daarover in gesprek raakten hadden we het al heel snel over het goede gevoel dat rond korte broeken hangt. In die periode gingen we allebei in een pak naar ons werk. Als we thuis kwamen, ging dat pak uit en de korte broek aan. De emotie die daarbij hoort, het gevoel van vrijheid, dat is geweldig. Allebei hadden we het idee dat we daaromheen iets moois konden bouwen. Samen met Aafke Tuin, een bevriende...

Kortebroekenweer is het al weken niet, maar dat weerhoudt Mr Marvis er niet van alweer zijn vierde Nederlandse winkel aan te kondigen. Hoe wist het Nederlandse merk deze niche zo te claimen en hoe ver reiken de ambities? Vijf vragen aan ceo David Sipkens.
 

Mr Marvis heeft binnen korte tijd een productcategorie naar zich toe getrokken die al heel lang bestaat. Wat is het geheim?

“We bleven dicht bij wat we zelf mooi en interessant vinden. Mr Marvis is ontstaan nadat Steven (Vrendenbarg, medeoprichter, red.) opmerkte dat het zo lastig is om iedere zomer weer de korte broek te vinden die je zoekt. Toen we daarover in gesprek raakten hadden we het al heel snel over het goede gevoel dat rond korte broeken hangt. In die periode gingen we allebei in een pak naar ons werk. Als we thuis kwamen, ging dat pak uit en de korte broek aan. De emotie die daarbij hoort, het gevoel van vrijheid, dat is geweldig. Allebei hadden we het idee dat we daaromheen iets moois konden bouwen. Samen met Aafke Tuin, een bevriende kledingontwerper, hebben we toen Mr Marvis opgericht. Vanuit het product gedacht dus.”
 

Dat product zelf is niet nieuw. Hebben jullie marktonderzoek gedaan naar hoe jullie je konden onderscheiden in een bestaande markt vol concurrenten?

“In de beginperiode testten we het eerste type shorts, The Originals, met vrienden. Dan gingen we op de fiets door Amsterdam met een stel prototypen. Zo wilden we op productgebied tot iets perfects komen. Op marketinggebied testten we niet zozeer, dat zat er vanaf het begin in. We hadden meteen een sterk gevoel van het gevoel en de energie die we wilden overbrengen. Toen we begonnen zagen we om ons heen vooral Scandinavische merken, met strakke, boos kijkende gezichten op foto’s. Dat konden wij niet associëren met korte broeken. Denk er maar eens over na: de gaafste ervaringen van je leven heb je vaak in korte broek beleefd.”
 

Die ervaringen spelen zich vooral in de warmere maanden af. Hoe komen jullie de tijd door bij kouder weer?

“Dat speelde vooral in de eerste vier jaar. De zomer en winter zagen er totaal anders uit. Binnen het team had bijna iedereen twee functies, want er was nooit één rol voor iemand. Niks was het hele jaar hetzelfde. Als founders waren we in de zomer operationeel betrokken bij de verkoop, we namen zelfs de telefoon op bij de klantenservice. In de winter waren we bezig met strategizen en zorgen voor werkkapitaal en financiering. Inmiddels doen we ook in de winter goede zaken met lange broeken, waar we in 2020 mee begonnen. Die collectie breidt sindsdien elk jaar uit en dat zien we terug in de sales. Veel bestaande shortsklanten komen nu ook bij ons voor een lange broek. Afgelopen najaar hadden we voor het eerst een marketingcampagne in de sneeuw. We zijn veel meer een jaarrond bedrijf geworden, de seasonality vlakt erg af.”


Sinds enige tijd hebben jullie naast het onlinekanaal een aantal flagshipstores. Wat was voor jullie de reden om fysiek te gaan?

“Steeds meer klanten belden met de vraag of ze konden komen passen. ‘Kom maar naar ons kantoor’, zeiden we dan. Maar uiteindelijk stonden er wel erg veel mensen tussen de bureaus die broeken aan te trekken. Toen zijn we op zoek gegaan naar een kantoor waarbij we een winkel konden openen. Na een paar maanden bleek die winkel (aan de Amsterdamse Oude Looiersstraat, red.) al te klein en zijn we voor een grotere locatie in de P.C. Hooftstraat gegaan. Daar kunnen we mensen een mooie offline winkelervaring bieden. We steken veel tijd en energie in het creëren van het merkbeeld en pas als je dat tot gigaformaat opblaast komt het echt tot leven. 


Toen Amsterdam goed liep was Antwerpen een logische volgende stap. De komende jaren willen we in verhoogd tempo uitbreiden naar meerdere Europese steden. Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn de volgende markten waar we winkels gaan openen.”


Uiteindelijk willen jullie het nummer één shortsmerk ter wereld worden. Hoe meten jullie wanneer dat gelukt is?

“Dat heeft te maken met een bepaalde bekendheid die je vergaard hebt. Denk aan Lacoste dat over de hele wereld bekend is om zijn polo’s. Ik zou het mooi vinden als wij dat met Mr Marvis voor korte broeken kunnen worden, op onze eigen manier.”

Dit is een deel van een interview dat eerder in RetailTrends verscheen. Het hele verhaal is hier te lezen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!