'Dirk wint marktaandeel, Lidl levert in' 

'Dirk wint marktaandeel, Lidl levert in' 

Op het gebied van full-service deed Albert Heijn het in de zomerperiode juist goed. 

De verschillen in marktaandeel onder supermarktdiscounters is groot: Dirk blijft doorgroeien met een index van 127, terwijl Lidl het afgelopen kwartaal juist slechter presteerde. Op het gebied van full-service deed Albert Heijn het in de zomerperiode juist goed. 

Uit de supermarkt kwartaalmonitor van data- en insightsbedrijf Hiiper blijkt dat full-serivcesupermarkten het de afgelopen periode een stuk beter deden dan in het tweede kwartaal. Hoewel deze formules eerder dit jaar marktaandeel verloren aan discounters, stabiliseert dit zich in het derde kwartaal. Albert Heijn kreeg er marktaandeel bij (index 104), terwijl de combinatie Plus-Coop juist 4 punten aandeel kwijtraakte (index 96). Onder de discounters snoepte Dirk aandeel van harddiscounter Lidl.

Steeds meer Nederlanders doen hun boodschappen online. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is er een flinke piek te zien in onlineboodschappen (123). Picnic is de grote online winnaar, met een index van 136. Fullservice supermarkten winnen online nog geen terrein. 

Nederlanders doen inmiddels bij meer verschillende supermarkten hun boodschappen, wat ten koste gaat van de grote 'boodschappentrip'. Ook blijven huismerken onverminderd populair, vergeleken met vorig jaar (104). Hipper concludeert dat Nederlanders steeds minder waarde hechten aan duurdere A-merken. 

Stabiel prijsniveau 
Volgens Hiiper is het dalen van de prijzen in de supermarkt gestopt: het prijsniveau stabiliseerde zich, en bleef in vergelijking met het tweede kwartaal ongeveer hetzelfde. Wel zijn de prijzen in de schappen 10 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. 

Allerlei ketens knutselen aan hun aanbod eigen merken. Zijn huismerken een blijvertje? RetailTrends sprak erover met supermarktdeskundige Erik Hemmes

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!