Inspectie: foodretailers dringen plasticgebruik onvoldoende terug

Inspectie: foodretailers dringen plasticgebruik onvoldoende terug

De Inspectie vindt dat het bedrijfsleven aan zet is om het gebruik van plastic verder terug te dringen.

Supermarkten en andere foodretailers spannen zich nog te weinig in om het gebruik van plasticverpakkingen terug te dringen. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport maakt een groot deel van de bedrijven slim gebruik van mazen in de wet.

Dat rapporteerde de Inspectie deze week aan de Tweede Kamer. 2 jaar nadat de eerste regels rondom wegwerpplastic werden ingevoerd, houdt het gros van de Nederlandse bedrijven zich er niet aan.

Volgens de Inspectie is het ontwijken van de regels niet illegaal, waardoor er niet kan worden ingegrepen. Er zijn 3 manieren om via een maas in de wet niet te voldoen aan de diverse regels, zoals de plastictaks die sinds 1 juli dit jaar geldt.

3 mazen
Zo kunnen retailers ervoor kiezen een plastic wegwerpverpakking te verkopen waar net geen plastictaks over hoeft te worden gerekend. Een andere manier is de statiegeldverplichting omzeilen via drankkartons (waar geen statiegeld op zit, maar wel plastic bevat). Ook passen sommige retailers producten of verpakkingen een beetje aan  - waardoor ze wel kunnen worden aangeduid als herbruikbaar of afwasbaar - maar nog steeds eenmalig worden gebruikt. Dat gebeurt vooral bij wegwerpproducten als plastic rietjes, borden en bestek.

De Inspectie vindt dat het bedrijfsleven aan zet is om het gebruik van plastic verder terug te dringen: het omzeilen van de regels zorgt daar niet voor.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!