Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Van Lier, Intergamma en Albert Heijn.
Van Lier
Schoenenmerk Van Lier implementeert AI op allerlei manieren. Zo moeten nu voor de website nog alle schoenen apart worden gefotografeerd. Met AI hoeft dat niet meer, zo schetst ceo Christina van Spaendonck in een interview met RetailTrends. Sommige schoenen, die in meerdere collecties terugkomen, vergaren voldoende input voor het genereren van nieuwe foto's via AI. "Maar daar blijft het niet bij, wat mij betreft. Ooit kunnen we met AI een volledig nieuwe schoenencollectie ontwerpen." Van Spaendonck ziet daarnaast de urgentie om het 'product' - de schoen - tot in detail vast te leggen in data. "Dan heb je al die informatie rondom de essentie van de Van Lier-schoen op papier. Als je AI ‘voedt’ met de trends van dat moment kun je de technologie met gemak gebruiken voor het...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Van Lier, Intergamma en Albert Heijn.
Van Lier
Schoenenmerk Van Lier implementeert AI op allerlei manieren. Zo moeten nu voor de website nog alle schoenen apart worden gefotografeerd. Met AI hoeft dat niet meer, zo schetst ceo Christina van Spaendonck in een interview met RetailTrends. Sommige schoenen, die in meerdere collecties terugkomen, vergaren voldoende input voor het genereren van nieuwe foto's via AI. "Maar daar blijft het niet bij, wat mij betreft. Ooit kunnen we met AI een volledig nieuwe schoenencollectie ontwerpen." Van Spaendonck ziet daarnaast de urgentie om het 'product' - de schoen - tot in detail vast te leggen in data. "Dan heb je al die informatie rondom de essentie van de Van Lier-schoen op papier. Als je AI ‘voedt’ met de trends van dat moment kun je de technologie met gemak gebruiken voor het ontwerp van schoenen.”
Intergamma
Gamma en Karwei gaan het elektronische schaplabel verder uitrollen in de Nederlandse winkels. Dat vertelde Jurre Mulder, technologie- en e-commercedirecteur van moederbedrijf Intergamma, tijdens het RetailTrends-evenement What’s Next in Retail Tech. Op deze elektronische prijskaartjes worden de reviews van de producten zichtbaar voor de klant. Ook heeft Intergamma de techniek zo ver ontwikkeld dat het op korte termijn gemakkelijker zal worden om de prijzen van de producten aan te passen. Mocht er een product in de schappen liggen met te lage beoordelingen, kan het ook uit de schappen worden gehaald, vertelde Mulder. Ofwel: een betere beleving voor de klant, en een flexibeler assortiment.
Albert Heijn
Albert Heijn is hard op weg om te transformeren tot een food- en techbedrijf. In de nieuwste reclame-uiting van de supermarktketen maakt het bedrijf gebruik van een QR-code. De QR-code beweegt over het scherm, en is bedoeld om van klanten Premium-members te maken. Albert Heijn geeft toe deze truc vanuit het buitenland te hebben afgekeken, waarbij bleek dat het een impactvolle manier van adverteren was.