Waarom retail topsport is

Waarom retail topsport is

De 113e editie van NRF Retail’s Big Show, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in New York. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 2 in 6 quotes.
 

‘Het is moeilijk om de nummer 1 te worden, maar nog moeilijker om het te blijven’

-    Earvin ‘Magic’ Johnson

Wat kunnen retailers en merken leren van topsporters? Basketballegende én zakenman Magic Johnson beklom tijdens de NRF het podium om zijn lessen voor succes te delen. Volgens hem is het bereiken van succes 1 ding, maar het voor langere tijd vasthouden het moeilijkste wat er is. “De Boston Celtics verslaan was moeilijk, het jarenlang blijven doen nog moeilijker.”


Johnson adviseert retailleiders steeds plannen voor 3 jaar te maken. “Niet voor 5 of 7 jaar, dat is te lang. Vraag je steeds af waar je over 3 jaar wilt staan.” Daarnaast raadt hij aan om 1 of meerdere mentoren in de arm te nemen. “Jerry Buss, de eigenaar van de Los Angeles Lakers (de basketbalclub waar Johnson zijn gehele carrière speelde,...

De 113e editie van NRF Retail’s Big Show, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in New York. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 2 in 6 quotes.
 

‘Het is moeilijk om de nummer 1 te worden, maar nog moeilijker om het te blijven’

-    Earvin ‘Magic’ Johnson

Wat kunnen retailers en merken leren van topsporters? Basketballegende én zakenman Magic Johnson beklom tijdens de NRF het podium om zijn lessen voor succes te delen. Volgens hem is het bereiken van succes 1 ding, maar het voor langere tijd vasthouden het moeilijkste wat er is. “De Boston Celtics verslaan was moeilijk, het jarenlang blijven doen nog moeilijker.”


Johnson adviseert retailleiders steeds plannen voor 3 jaar te maken. “Niet voor 5 of 7 jaar, dat is te lang. Vraag je steeds af waar je over 3 jaar wilt staan.” Daarnaast raadt hij aan om 1 of meerdere mentoren in de arm te nemen. “Jerry Buss, de eigenaar van de Los Angeles Lakers (de basketbalclub waar Johnson zijn gehele carrière speelde, red.), was mijn eerste. Zijn tips hebben me geholpen succesvol te worden, ook later als zakenman.” Via Buss kwam hij ook in contact met ceo’s in het bedrijfsleven die een seizoenkaart bij de Lakers hadden. “50 heb ik er gebeld of ze met me wilden lunchen. Allemaal zeiden ze ja en 6 ervan zijn een mentor van me geworden.”


Mentoren zijn volgens Johnson zo belangrijk omdat je iemand moet hebben die je aan je plannen houdt. “Zelfevaluatie is moeilijk. Iemand moet steeds controleren of je de juiste stappen zet om je 3-jarenplan te bereiken en je daarop aanspreken.”


‘Je leert meer van je fouten dan van je successen’

-    Ed Stack, executive chairman Dick’s Sporting Goods

Dat de levensweg van een retailbedrijf geen rechte lijn omhoog is, weet Ed Stack als geen ander. De zoon van Dick’s Sporting Goods-oprichter Dick Stack – zelf al bijna 40 jaar aan de top van de sportwinkelketen – weet dat er altijd ups en downs zijn. 2 keer ging de retailer bijna failliet. “Maar als je passie en visie hebt, moet je dan niet opgeven.”


De laatste keer dat het einde dreigde voor Dick’s Sporting Goods was halverwege de jaren 90. “We groeiden toen te snel. We waren een beetje te vol van onszelf en ik nam enkele stomme beslissingen. Maar je leert meer van je fouten dan van je successen. En wij maken veel fouten en zullen er nog meer maken.”


Belangrijk volgens Stack is dat als je eenmaal doorhebt dat je een fout maakt, je stopt met wat je aan het doen bent. “Probeer het niet voor jezelf zo te draaien dat je fout toch het juiste is om te doen. Verander van koers. Haal adem, erken dat iets wat een goed idee leek niet werkt, en kies een andere richting.”


‘Voor alles wat waarde toevoegt aan het leven van klanten krijgen we een groter deel van hun portemonnee’

- Dave Kimbell, ceo Ulta Beauty 

De rol van cosmeticaretailers is de afgelopen jaren veranderd in meer dan consumenten er goed uit laten zien. De beautysector biedt tools waarmee mensen zich uiten en community’s zich ontwikkelen, zegt ceo Dave Kimbell van Ulta Beauty. 


De keten telt meer dan 1.400 winkels en verkooppunten in 500 Target-locaties. Naast die fysieke footprint blijft Ulta Beauty zoeken naar nieuwe manieren om met shoppers in contact te komen. Want: hoe meer merkkanalen ze gebruiken, hoe hoger hun uitgaven.
 

“Shoppers die onze app gebruiken, geven bijvoorbeeld 1.5 keer zoveel uit als shoppers die dat niet doen”, legt Kimbell uit. “We moeten blijven zoeken naar manieren om shoppen bij Ulta Beauty gemakkelijker en leuker te maken. Voor alles wat waarde toevoegt aan het leven van klanten krijgen we een groter deel van hun portemonnee.”


‘Ook al begrijp je hen niet, omarm waar Gen Z mee op de proppen komt’

- Caleb Pearson, vice-president customer engagement US McDonald’s 

McDonald’s kijkt met veel interesse naar Gen Z, de consumentengroep tussen de 18 en 24 jaar. Ze laten zich moeilijk in een hokje plaatsen, weet Caleb Pearson, vicepresident customer engagement US. “Aan de ene kant is Gen Z heel techsavvy, maar deze generatie houdt ook van nostalgie. Daar wilden we afgelopen zomer op aanhaken met een campagne rond Grimace.” 


De fastfoodketen lanceerde een campagne om de verjaardag van Grimace te vieren: een paars, pluche figuur die in 1972 werd geïntroduceerd in mediafranchise McDonaldland. Het gebeuren kreeg echter een onverwachte wending toen er massaal TikTok-filmpjes opdoken van tieners die een paarse milkshake dronken, een liedje zongen voor de jarige en vervolgens deden alsof ze dood neervielen.
 

Iedereen op het hoofdkantoor krabde zich op het achterhoofd, vertelt Pearson. “Is dit slecht voor onze brand safety? Wat moeten we doen? Ik kreeg al mailtjes van vrienden die zeiden: als je een nieuwe baan nodig hebt, hoor ik het wel.’”
Het social media-team van de keten besloot de hype echter te omarmen. Zo postten men al snel een meme van Grimace die zijn handen voor de ogen houdt, met de tekst: ‘Me pretenting I don’t see the Grimace shake trend’.

Dat leidde ook weer tot veel reacties en uiteindelijk werd de campagne succesvoller dan vooraf gedacht. “Onze les: reageer snel en flexibel op wat er gebeurt. En waar Gen Z ook mee op de proppen komt – omarm het, ook al begrijp je het niet.”

 

‘Om te innoveren kijken we naar elke categorie – behalve de onze’

-    Shay Mitchell, oprichter Béis Travel


Weekendtassen, koffers, make-uptassen: consumenten moeten bij Béis Travel alles kunnen vinden om gemakkelijk met hun spullen van A naar B te komen. Actrice Shay Mitchell lanceerde het merk in 2018 en noteerde datzelfde jaar een omzet van 20 miljoen dollar. 


Béis kwam zonder al te grote kleerscheuren door de daaropvolgende coronapandemie. Portfoliodiversificatie bleek de redding. Vanaf het begin had het merk een gevarieerd aanbod met onder andere rugtassen voor kinderen, tassen, koffers met wieltjes en totebags voor als je naar de supermarkt gaat. “Daardoor waren we nog steeds relevant, ook als je een niet op reis kon. We zijn altijd meer een ‘on the go-brand’ dan een bagagemerk geweest.”

In 2023 passeerde de startup de omzetgrens van 200 miljoen dollar. Het innovatieve vermogen draagt volgens Mithel voor een groot deel bij aan die cijfers. “We vragen ons steeds af: met welke features kunnen we een reis van A naar B leuker en makkelijker maken?”

Dat leidde tot slimmigheden als een kussentje onder het handvat van een rolkoffer en een gewichtsindicator die aangeeft of je al bijna aan de toegestane hoeveelheid kilo zit. Het helpt daarnaast ‘enorm’ om vernieuwing niet binnen je eigen terrein te zoeken, zegt Mitchell. “Om te kunnen innoveren kijken we naar elke categorie – behalve de onze.” 

 

‘Een d2c-concept brengt ons dichter bij consumenten, maar het moet niet te transactiegedreven zijn’

-    Marcelo Trevisan, senior director global planning Jordan (Nike)

Jordan heeft een bijzondere plek binnen het Nike-imperium. “Jordan is geen aparte categorie van Nike, maar een eigen merk”, zegt senior director global planning Marcelo Trevisan. “De merkpurpose is het vieren van de basketbalcultuur.”

Inmiddels is het merk in 3 zogenoemde World of Flight-winkels te vinden, in Milaan, Tokio en Seoul. “Omdat we een eigen merk zijn hebben we een groot assortiment en dat kunnen we in die winkels laten zien.”

Voor de locatie in Milaan werkt Jordan met een retailpartner terwijl de winkel in Japan onder eigen bewind valt. “Om relevant te blijven moeten we consumenten bedienen waar ze zijn met wat ze nodig hebben. Het d2c-concept stelt ons in staat om dichter bij de  klant te zijn, maar het moet niet te transactiegedreven zijn. Het moet meer zijn dan productverkoop. Je moet er iets voelen.” 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!