Birkenstock maakte in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 30 september 2023, bijna 1,5 miljard euro omzet. Dat is 250 miljoen euro meer dan in het boekjaar ervoor. De nettowinst daalde van 180 miljoen tot 75 miljoen euro.
De omzetgroei van Birkenstock is te danken aan alle regio’s. In de regio Azië, Afrika en de Pacific (APMA) was de groei 24 procent. In Noord- en Zuid Amerika 21 procent en in Europa 18 procent. Ook wordt duidelijk uit de jaarrekening dat het bedrijf nog altijd groter is in b2b (bijna 900 miljoen euro omzet) dan d2c (600 miljoen euro omzet).
De nettowinst van Birkenstock is flink gedaald, al heeft dat voornamelijk met de beursgang te maken. Gecorrigeerd voor verschillende effecten steeg de ebitda namelijk wel met 11 procent tot 483 miljoen.
Ceo Oliver Reichert spreekt voor 2024 de verwachting uit dat het bedrijf verder zal groeien. Daarbij zal de omzet zo’n 17 tot 18 procent stijgen. Ook verwacht hij dat de ebitda hoger is dan in het boekjaar 2023: ergens tussen de 520 en 530 miljoen euro.
Birkenstock maakte afgelopen jaar de gang naar de beurs. De waarde van het bedrijf werd toen geschat op 7,55 miljard euro. Het merk kreeg een boost doordat het in de populaire Barbie-film te zien was.
Reacties 0