Birkenstocks, tja. Lelijk maar praktisch schoeisel dat ondanks zijn looks, een sandaalschandaal en een familievete toch hip werd. De recente Barbie-hype zorgt voor een extra boost, waardoor het Duitse bedrijf aan de vooravond van een beursgang vol vertrouwen is.

 

Birkenstock naar de beurs. Het allitereert lekker, maar verder is het op het eerste oog toch niet de meest logische ontwikkeling. Want waarom is het nu, bijna 250 jaar na de oprichting, ineens een mooi moment om met het iconische sandalenmerk een beursavontuur aan te gaan? Nou, omdat het merk in zijn lange geschiedenis nog nooit zoveel waard geweest is als nu. In een tijdbestek van een paar maanden knalde de waarde door het dak. Met dank aan Barbie, maar alle eer aan haar toeschrijven zou onterecht zijn.


De naam Birkenstock in combinatie met schoeisel duikt voor het eerst op in 1774. Schoenmaker Johann Adam Birkenstock registreert in dat jaar de merknaam in het dorpje Langen-Bergheim, even ten noordoosten van Frankfurt. Birkenstock is een traditionele schoenmaker die het vak overdraagt aan zijn kinderen, en zo gaat dat enkele generaties door. Pas in 1896...