‘Blokker heeft nog 6 weken voor herfinanciering’

‘Blokker heeft nog 6 weken voor herfinanciering’

Mirage Retail Group, moederbedrijf van onder meer Blokker, heeft nog 6 weken tijd om geld op te halen voor de herfinanciering. Als dat niet lukt, staat de voortzetting van het bedrijf mogelijk op het spel.

Dat blijkt uit de meest recente jaarrekening, die RTL Z inzag. Ceo Ynse Stapert bevestigt tegen RTL Z dat het bedrijf ‘actief bezig’ is met de herfinanciering van Blokker ‘om continuïteit zeker te stellen’. “Op basis van de constructieve voorstellen en gesprekken met mogelijke financiers hebben we er nog steeds alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.”

Stapert wil niet ingaan op wie die mogelijke geldschieters zijn. Het bedrijf wil snel een financieringsdeal sluiten en streeft naar ‘afronding binnen 1 maand’. 

Op zoek naar financiering
Begin februari werd bekend dat het bedrijf op zoek is naar nieuwe financiering nadat Mirage er niet in was geslaagd  Intertoys te verkopen. Stapert liet toen weten aan NRC Handelsblad dat het streven is om de herfinanciering eind mei rond te hebben. 

Mirage schrijft nu in de jaarrekening dat het bedrijf ‘aanvullende financiering in het eerste kwartaal van het boekjaar nodig heeft, om zijn activiteiten te kunnen voortzetten’. Het boekjaar loopt bij Mirage eind januari af, waardoor die termijn eind april is. Dat is dus eerder dan Stapert in februari meldde.

Coronaschulden
Mirage is daarnaast in gesprek met de Belastingdienst om te onderhandelen over de aflossing van schulden die zijn ontstaan in de coronaperiode. Eind 2022 bedroeg de schuld nog 73 miljoen euro, zo blijkt uit het verslag.

Volgens Stapert is die coronaschuld gezakt naar 28 miljoen. Het is onbekend of het om aflossingen of kwijtschelding gaat. “De gesprekken met de Belastingdienst over een betalingsregeling zijn in een afrondende fase.” Daarnaast zijn de jaarstukken over 2022 nog niet goedgekeurd. Mirage verwacht dat dit binnenkort afgerond is.

 

Reacties 4


Tim Meeson 18 mrt, 10:58

Met bijna 1 miljard omzet kun je niet stellen dat Blokker 'dood' is. Maar dat de strategie niet werkt wél. Als je op 1 miljard euro nog altijd een operationeel verlies van 7 miljoen euro boekt, doe je iets gruwelijks verkeerd.

Er is geprobeerd om Blokker opnieuw te verpakken met een nieuw logo, maar de inhoud is nog wezenlijk hetzelfde. Kijk maar naar de folder. Er is meer ingezet op het 'eigen' Blokker-merk, maar de kwaliteit, design en branding zijn omsamenhangend en niet onderscheidend. Diezelfde Blokker waterkoker, krijg je bij de Action óók én goedkoper. Whitelabel-troep met een Blokker logo er op, is geen eigen merk.

Mijn inziens mist Blokker een eigen smoel. Een eigen identiteit. Meer HEMA en minder Action.


ikke weet het 18 mrt, 15:02

CTRL ALT DELETE


Denk dat wat er in het verleden door Blokker gebeurd is, de zelfstandige huishoud winkels de nek omdraaien, dat het nu met Blokker gaat gebeuren.

Blokker is ingehaald door bedrijven als een Action, dezelfde kwaliteit ( of troep zoals je het wilt noemen ), maar dan voor een lagere prijs.

Jammer maar helaas, geen ruimte meer voor een Blokker, vaak hebben ze ook niet wat je zoekt.

Zocht plastic ontbijt bordjes, hebben ze 1 soort, ja dan ga je het niet overleven.

Hoor ook vaak wij hebben het niet in de winkel, maar u kunt het online bestellen, en dan later ophalen .
Maar ja, daarvoor ga je niet naar de winkel, want dan kun je net zo goed thuis blijven en het online bestellen.

Wanneer er wel geld vrijkomt, dan zal het ook gewoon uitstel van executie zijn, met de vraag van wordt of wanneer wordt Intertoys meegesleurd in een eventueel faillissement. .

Of is het gewoon een goedkope manier geweest van de familie Blokker om Witteveen ( de oude huisvriend van wijlen Jaap Blokker) in te zetten om de zaak te ontmantelen, zonder voor de familie Blokker gezichtsverlies te lijden ?


Jan Kleinnagelbrink 18 mrt, 16:58

Ik vermoed allemaal spel om v d schulden af te komen


John Husmann 21 apr, 12:52

Schandalig, hoe mensen reageren? Terwijl de Blokker organisatie ruim 120 jaar toon aangevend is geweest, jammer dat overwegend leeghoofden, dit soort kritieken teksten achterlaten, zeker zielig na 120 jaar een grote en goede werkgever te zijn geweest.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!