Ahold Delhaize gaat zich meer focussen op verkoop huismerken

Ahold Delhaize gaat zich meer focussen op verkoop huismerken

Het moederbedrijf van Albert Heijn gaat daarnaast inzetten op digitalisering, retail media en groei van de winkelformules in Centaal- en Zuidoost-Europa.

Ahold Delhaize wil in 2028 dat bijna de helft van de totale verkoop uit huismerken bestaat. Dat blijkt uit de nieuwe gepresenteerde ‘Growing Together’-strategie voor de komende jaren.

Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos, Gall&Gall, Bol en Delhaize zet in op een eigen merk-aandeel van 45 procent van de totale winkelomzet.

Digitalisering
Daarnaast gaat Ahold Delhaize inzetten op digitalisering en het verbeteren van de omnichannel-ervaring. Het moet voor de consumenten makkelijker worden om, op de verschillende platformen die het bedrijf biedt, boodschappen te kunnen doen. Daar hoort ook de opschaling van onder andere retail media bij. De nieuwe businessmodellen moeten Ahold Delhaize in 2028 3 miljard euro opleveren.

Europa
De slogan van het nieuwe plan ‘Growing Together’ moet volgens ceo Frans Muller ook tot uiting komen buiten de Benelux. In Centraal- en Zuidoost-Europa ziet het bedrijf nog volop groeimogelijkheden. “We hebben in die regio sterk gepresteerd”, aldus Muller. “Maar er zijn nog veel mogelijkheden tot uitbreiding en verdere groei.” Het bedrijf heeft verschillende supermarktformules in onder andere Roemenië, Tsjechië, Servië en Griekenland.

Kostenbesparing
Tot slot kondigt het bedrijf ook nog een kostenbesparing aan van 5 miljard euro voor de komende jaren. Ahold Delhaize stelt dat het de organisatie efficiënter kan worden ingericht op verschillende vlakken. Zo moeten de aangesloten ketens meer gezamenlijk gaan inkopen en gebruikmaken van de automatisering in de logistiek. Ook op de winkels en in de kantoren gaat Ahold Delhaize zijn processen doorlopen.

Het bedrijf maakt verder niet bekend of de kostenbesparingen banen gaan kosten.

Ahold Delhaize heeft in totaal 7.716 filialen in Europa en de Verenigde Staten. Albert Heijn is daarvan de grootste, met 1268 filialen (dat is inclusief AH to go en AH XL). Het bedrijf heeft in totaal 13 verschillende formules verspreid over verschillende landen en 402.000 werknemers.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!