Blokker gaat zijn filialen gebruiken als hubs, waarvandaan pakketjes per fiets of auto naar klanten worden geleverd. Binnenkort wil de huishoudketen dit als service aanbieden voor partijen als Amazon en huidige partner Ochama. Dat zegt ceo Pauline Boerman tegen MT/Sprout.
"We gaan van huishoudwinkel naar huishoudhub", vertelt de nieuwe ceo over de rol van de winkels van Blokker. De pakkettenstroom is hier een belangrijk onderdeel van: het winkelnetwerk wordt volgens Boerman ingezet voor het versturen en terugnemen van pakketjes. Ook biedt de huishoudketen oplossingen voor de last mile: de filialen worden gebruikt als hubs, waar vandaan pakketjes per fiets of auto naar klanten thuis worden geleverd.
Dit gaat Blokker op korte termijn als service aanbieden aan derde partijen. Als voorbeeld noemt de ceo bestaande partners, zoals DHL en Ochama. Ook wordt er gekeken naar nieuwe partners, zoals Amazon. "Zij vinden ons netwerk van 400 winkels interessant", zegt de ceo.
Nieuwe klantgroepen
Deze synergie heeft ook voor Blokker voordelen, zoals het aantrekken van nieuwe doelgroepen. "De klanten van onze partner Ochama bijvoorbeeld, dat is een voor ons nieuwe doelgroep. Die komen heel gericht voor hun pakketjes. Maar eenmaal binnen, zien we dat ze tóch geprikkeld raken", aldus Boerman.
Blokker werd een maand gereden gered toen het zijn noodzakelijke herfinanciering rond kreeg. Met de lening van 35 miljoen euro is de huishoudketen de komende 3 jaar voorzien van voldoende kapitaal. Heeft het bedrijf wel toekomstperspectief? “Er komen 1,7 miljoen mensen per week naar de 420 winkels. Dus er is een markt voor de huishoudketen, maar er moeten nog meer mensen naar de winkels komen die meer kopen dan het functionele product wat op hun boodschappenlijstje staat", filosofeerde Rupert Partker Brady in dit artikel over de toekomst van de keten.
Freek Hilgerdenaar 5 jun, 20:00
Marianne SELS-KOP 4 jun, 19:17
ikke weet het 4 jun, 18:46
Piet Douwes 4 jun, 18:32