Blokker zet winkelnetwerk in als last mile-oplossing

Blokker zet winkelnetwerk in als last mile-oplossing

Blokker gaat zijn filialen gebruiken als hubs, waarvandaan pakketjes per fiets of auto naar klanten worden geleverd. Binnenkort wil de huishoudketen dit als service aanbieden voor partijen als Amazon en huidige partner Ochama. Dat zegt ceo Pauline Boerman tegen MT/Sprout.

"We gaan van huishoudwinkel naar huishoudhub", vertelt de nieuwe ceo over de rol van de winkels van Blokker. De pakkettenstroom is hier een belangrijk onderdeel van: het winkelnetwerk wordt volgens Boerman ingezet voor het versturen en terugnemen van pakketjes. Ook biedt de huishoudketen oplossingen voor de last mile: de filialen worden gebruikt als hubs, waar vandaan pakketjes per fiets of auto naar klanten thuis worden geleverd. 

Dit gaat Blokker op korte termijn als service aanbieden aan derde partijen. Als voorbeeld noemt de ceo bestaande partners, zoals DHL en Ochama. Ook wordt er gekeken naar nieuwe partners, zoals Amazon. "Zij vinden ons netwerk van 400 winkels interessant", zegt de ceo.

Nieuwe klantgroepen
Deze synergie heeft ook voor Blokker voordelen, zoals het aantrekken van nieuwe doelgroepen. "De klanten van onze partner Ochama bijvoorbeeld, dat is een voor ons nieuwe doelgroep. Die komen heel gericht voor hun pakketjes. Maar eenmaal binnen, zien we dat ze tóch geprikkeld raken", aldus Boerman.

Blokker werd een maand gereden gered toen het zijn noodzakelijke herfinanciering rond kreeg. Met de lening van 35 miljoen euro is de huishoudketen de komende 3 jaar voorzien van voldoende kapitaal. Heeft het bedrijf wel toekomstperspectief? “Er komen 1,7 miljoen mensen per week naar de 420 winkels. Dus er is een markt voor de huishoudketen, maar er moeten nog meer mensen naar de winkels komen die meer kopen dan het functionele product wat op hun boodschappenlijstje staat", filosofeerde Rupert Partker Brady in dit artikel over de toekomst van de keten

Reacties 4


Freek Hilgerdenaar 5 jun, 20:00

Lieve mensen stop toch met die flauwekul dit is gewoon slecht voor elke ondernemer en werkt alleen maar kostenverhogend! ondernemen is ook toegeven dat het over is en dat het totaal anders moet.
Vroeger ging je voor huishoud artikelen naar Blokker en nu kun je ze kopen op elke hoek van de straat.
zet een nieuwe duurdere formule neer en neem ruim afstand van Action en de andere goedkopere formules.
Gok op de twee verdienders daar is voldoende ruimte! op dit moment moeten ze voor de mooie en betere huishoud producten naar de bijenkorf maar die hebben maar 7 winkels in Nederland.
Als ik daar kom maken ze er een feest van met een grote strik , betaal ik vaak teveel maar heb ik wel een mooi ingepakt product gekocht.


Marianne SELS-KOP 4 jun, 19:17

Ik heb haast 30 jaar bij Blokker
Gewerkt. Het beging van Blokker wij hebben het opgebouwd we waren één familie. Om kort te gaan de kant die Blokker is aangegaan fantastisch hele leuke spullen wel duur maar apart. Daar ga ik voor. Succes Blokker.


ikke weet het 4 jun, 18:46

Waarschijnlijk nooit echt onderzoek gedaan naar de pakket service.
Hoeveel mensen kopen er bij JOU in de winkel/bedrijf die een pakketje op komen halen, denk dat het minder dan 10 % is.

Leuk, dat je dan bij blokker een staafmixer op komt halen, die je als klant bij bijvoorbeeld bij een bol.com hebt gekocht, maar die ze ook gewoon bij een Blokker verkopen.

Het lijkt mooi, maar denk niet dat je het hier mee gaat redden.

Blokker is gewoon over de houdbaarheid heen, mensen gaan voor goedkope rommel naar Action, of naar een of andere Chinese website.

Blokker zal weer op moeten schalen richting Hoyng, anders zal het geld pompen in een bodenoze put, en is het over 3 jaar CTRL ALT DEL .

Jammer, maar zo is het, Blokker heeft geen WOW factor meer waarvoor mensen speciaal binnen lopen.


Piet Douwes 4 jun, 18:32

Dit komt zo ook nog goed!
De serviceverlening aan de eigen klant moet écht veel beter. Als ik zie hoe er met klachten wordt omgegaan zakt mijn broek er van af!
En het assortiment
moet veel beter en uitgebreider om de concurrentie aan te kunnen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!