Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Vincent Hulshoff van online marktplaats Productpine.
Webwinkelplatform Productpine telt op dit moment 500.000 producten. Een mooie groei, afgezet tegen de 25.000 productlistings van vorig jaar november. Het gaat goed met het platform waarop merken artikelen zoals meubels, lampen en woonaccessoires direct aan de consument verkopen. Inmiddels zijn er 278 verkopers, komen er maandelijks gemiddeld 35 bij en is er een wachtlijst van 255 verkopers.
Al zijn die getallen op het moment dat dit artikel verschijnt vermoedelijk al weer veranderd. Bovendien zijn het best veel cijfers voor een oprichter die het liever heeft over de impact van het platform. “Sinds de start van...
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Vincent Hulshoff van online marktplaats Productpine.
Webwinkelplatform Productpine telt op dit moment 500.000 producten. Een mooie groei, afgezet tegen de 25.000 productlistings van vorig jaar november. Het gaat goed met het platform waarop merken artikelen zoals meubels, lampen en woonaccessoires direct aan de consument verkopen. Inmiddels zijn er 278 verkopers, komen er maandelijks gemiddeld 35 bij en is er een wachtlijst van 255 verkopers.
Al zijn die getallen op het moment dat dit artikel verschijnt vermoedelijk al weer veranderd. Bovendien zijn het best veel cijfers voor een oprichter die het liever heeft over de impact van het platform. “Sinds de start van Productpine 5 jaar geleden hebben we onze focus verlegd”, vertelt co-founder Vincent Hulshoff. “Toen waren we vooral bezig met de consument en redenen waarom die op ons platform koopt. Nu staat de vraag hóe mensen bewuster bij ons kunnen shoppen veel meer centraal.”
Shift naar duurzaam
Het ondernemersavontuur van Productpine begint in 2019 als Hulshoff samen met Camiel van Dooren en Dimitar Maslarov een d2c-platform begint voor labels. In tegenstelling tot toen afficheert het platform zich nu als de plek waar consumenten groener kunnen winkelen. Hulshoff vervolgt: “Consumeren en duurzaamheid staan natuurlijk haaks op elkaar. Een deel van de mensen wil echt wel bewustere keuzes maken, maar het wordt toch wat lastig als dat betekent dat ze 4 weken langer op een artikel moeten wachten of dat een product veel duurder is. Daar speelt Productpine op in met een groener alternatief tegen dezelfde prijs en met snelle levering.”
Het groene karakter schuilt onder meer in investeringen die het bedrijf doet in verschillende duurzaamheidsprojecten. “Ook worden retouren niet vernietigd, maar opnieuw aangeboden op ons platform. Met reductie maak je impact. De beste manier om de CO2-footprint te verkleinen is natuurlijk voorkomen dat nieuwe producten überhaupt moeten worden gemaakt.”
Geduld
Elke startup vindt hobbels op zijn weg. Verkeerde afslagen. Of zaken die gewoon anders hadden kunnen worden aangepakt. Zo ook Productpine. Aanvankelijk hanteerde het bedrijf een maandelijkse fee voor de bedrijven. Omdat het closen van deals met verkopers daardoor lastig was, heeft Productpine nu een free-entry-model. Een andere les was het bewaren van geduld: “Sommige processen nemen erg veel tijd in beslag, zo hebben we ontdekt. De ontwikkeling van ons platform bijvoorbeeld, vergde een behoorlijk lange adem. Het ontwikkelen van tech-oplossingen zoals deze kan heel complex zijn.”
Een stevige dosis vasthoudendheid hielp Hulshoff erdoorheen. Je niet snel van de wijs laten brengen is een belangrijke eigenschap voor een ondernemer, zo bleek maar weer eens. Of, zoals de mede-oprichter zegt: “Iedereen kent tegenslagen. Je onderscheidt jezelf in de manier waarop je ermee omgaat. Het houden van focus is de enige manier om succesvol te worden. Leuk nieuwtje is trouwens dat we laatst zijn geselecteerd voor de Forbes 30 onder de 30 in de categorie Sociale Impact.”
Werk te doen
Toch klinkt op de vraag of de ambities van het begin zijn gerealiseerd, een beslist ‘nee’. Productpine is met iets veel groters bezig volgens Hulshoff, dat nog veel meer tijd vergt. “Vandaag de dag is het nog niet mogelijk om te shoppen zonder CO2-footprint. Wat dat betreft staan we aan het begin en is er echt nog genoeg werk te doen. De focus ligt daarbij voor ons niet per se bij het aantrekken van 100 procent duurzame producten of verkopers”, vervolgt hij. “Er is juist veel winst te halen bij bekende merken die minder met duurzaamheid bezig zijn. Het hele systeem van e-commerce is vatbaar voor verbetering, je kunt met verschillende schakels aan de slag. Denk aan recycling van onderdelen, maar ook aan het aanbieden van refurbished producten en een verduurzaming van het logistieke proces en verpakkingen. Daarin pakken we graag onze rol.”
En over 10 jaar? “Dan hoop ik dat we een stuk dichter bij onze visie zijn. Oftewel: dat shoppen zonder vervuiling steeds vaker de standaard is. Dat zou mooi zijn.”