Retailcijfers: Tabaksverbod in supermarkten
Gepubliceerd op 1 juli 2024 om 15:38
Vanaf 1 juli mogen supermarkten geen tabak meer verkopen in Nederland. Wat brengt dit voor consequenties met zich mee en hoe worden de supermarkten hierdoor geraakt? En wie profiteert er wel van? Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.
Supermarkten
Voor supermarkten was tabak 6 à 7 procent van de totale omzet in Nederland.
Nederlandse supermarkten krijgen dit jaar voor het eerst in 20 jaar te maken met een daling van de omzet en dat komt doordat ze geen tabak meer mogen verkopen.
In totaal is tabak goed voor 3,2 miljard euro omzet per jaar in de supermarkten.
Jumbo heeft op 1 juli al in 70 winkels een servicepunt gebouwd. Dat vervangt de oude servicebalie, die voornamelijk werd gebruikt om tabak te verkopen.
Voor Lidl verandert er op 1 juli niets. De Duitse discounter verkocht al sinds 2021 geen tabak.
Albert Heijn besloot dat de verkoop van tabak per 1 januari 2024 werd gestopt. De supermarktketen vroeg het ook aan zijn franchisenemers, maar het stond hen vrij om pas op 1 juli over te stappen.
Tabaksspeciaalzaken
Brancheorganisatie voor tabaks- en gemakswinkels NSO Retail becijferde begin dit jaar dat er 1600 tabakszaken in Nederland waren.
Na jaren van terugloop, stagneerde het cijfer in 2023. “Per saldo zijn er 10-tallen bij gekomen.”
Tabac & Gifts lijkt 1 van de grote winnaars te worden na het tabaksverbod. Begin 2024 had de formule bijna 100 winkels, dat zijn er veel meer dan 3,5 jaar geleden, toen de retailer er 24 had.
Van de 3,2 miljard euro omzet per jaar in de supermarkten, verschuift naar verwachting 35 procent naar tabaks- en gemakszaken, zo becijferde ING eerder dit jaar.
Volgens datzelfde rapport van ING zou dat een omzetplus van 8 procent voor de branche betekenen.
Primera wil vanaf 2030 een eigen tabaksspeciaalketen opzetten onder de naam Volado. Daarmee wil het inspelen op het feit dat gemakswinkels vanaf 2032 ook geen tabak meer mogen verkopen.