Europa neemt Amazons advertentiebeleid onder de loep

Europa neemt Amazons advertentiebeleid onder de loep

De Europese Commissie onderzoekt hoe Amazon omgaat met adverteren op zijn platform. In het kader van de Digital Services Act (DSA) vraagt de commissie opheldering over onder andere de maatregelen die het platform heeft genomen voor transparantie van aanbevelingssystemen, het bijhouden van een advertentieregister en (rapportage over) risicobeoordeling.

Met betrekking tot de aanbevelingssystemen wil Brussel meer weten over de inputfactoren, kenmerken, signalen, informatie en metadata die voor dergelijke systemen worden toegepast en de opties die aan gebruikers worden aangeboden om af te zien van profilering voor de aanbevelingssystemen. Amazon heeft tot 26 juli om de informatie te overleggen.

"We bekijken dit verzoek en werken nauw samen met de Europese Commissie", aldus de webgigant in een schriftelijke reactie. "Amazon deelt het doel van de Europese Commissie om een veilige, voorspelbare en vertrouwde winkelomgeving te creëren. We denken dat dit belangrijk is voor alle deelnemers in de detailhandel en we investeren aanzienlijk in het beschermen van onze winkel tegen kwaadwillenden, illegale inhoud en in het creëren van een betrouwbare winkelervaring. We hebben voortgebouwd op deze sterke basis voor DSA-naleving."

Temu
Eerder trok de Commissie ook al bij Temu aan de bel. Zo moeten de Chinezen onder meer transparantie bieden over de identiteit van verkopers op het platform en de werking van de algoritmes.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!