De cijfers van Picnic onder de loep

De cijfers van Picnic onder de loep

Websuper Picnic groeide in 2023 flink door, zowel in Nederland, Duitsland als Frankrijk. Onderaan de streep nam het verlies wel toe. Een duikje in de cijfers, met een toelichting van medeoprichter Michiel Muller.


220,6 miljoen euro nettoverlies

Het nettoverlies van Picnic loopt op. In 2023 ging het om 220,6 miljoen euro, dat was iets meer dan in 2022. Toen eindigde de websuper 208,7 miljoen in het rood. Onderaan de streep wordt het verlies elk jaar groter. In 2021 bedroeg het tekort 114,7 miljoen euro, in het eerste coronajaar 2020 was dat 44,8 miljoen euro.


Sinds Picnic in 2015 begon, maakte het nog geen winst. Volgens het bedrijf komt dat doordat er volop wordt geïnvesteerd. "Het verlies van vandaag is de winst van morgen", zei ceo en medeoprichter Michiel Muller eerder tegen RetailTrends. 


Als Picnic zou stoppen met investeren, dan zou het volgens Muller snel zwarte cijfers schrijven. Maar het is nu eerst belangrijk om te...

Websuper Picnic groeide in 2023 flink door, zowel in Nederland, Duitsland als Frankrijk. Onderaan de streep nam het verlies wel toe. Een duikje in de cijfers, met een toelichting van medeoprichter Michiel Muller.


220,6 miljoen euro nettoverlies

Het nettoverlies van Picnic loopt op. In 2023 ging het om 220,6 miljoen euro, dat was iets meer dan in 2022. Toen eindigde de websuper 208,7 miljoen in het rood. Onderaan de streep wordt het verlies elk jaar groter. In 2021 bedroeg het tekort 114,7 miljoen euro, in het eerste coronajaar 2020 was dat 44,8 miljoen euro.


Sinds Picnic in 2015 begon, maakte het nog geen winst. Volgens het bedrijf komt dat doordat er volop wordt geïnvesteerd. "Het verlies van vandaag is de winst van morgen", zei ceo en medeoprichter Michiel Muller eerder tegen RetailTrends


Als Picnic zou stoppen met investeren, dan zou het volgens Muller snel zwarte cijfers schrijven. Maar het is nu eerst belangrijk om te groeien, zegt de ceo, die eerder met Tango en Route Mobiel aan de weg timmerde.


In Nederland was eind vorig jaar wel sprake van een brutobedrijfswinst (ebitda). Volgens Muller is dat te danken aan de gerobotiseerde distributiecentra, waardoor de operatie veel efficiënter wordt. In Nederland werd eind vorig jaar 30 procent van de bestellingen op deze manier verwerkt. "Dat percentage gaat natuurlijk groeien. Ook in Duitsland en op termijn ook in Frankrijk."


1,2 miljard euro netto-omzet

De netto-omzet neemt sneller toe dan het nettoverlies. Vorig jaar groeide de websuper met 34 procent, van 916 miljoen naar 1,2 miljard euro.


Ook in Nederland zit de groei er nog goed in. De omzet nam met 28 procent toe, tot 796 miljoen euro. Er werden hier geen nieuwe hubs toegevoegd van waaruit bezorgers hun boodschappen bezorgen. Oftewel: de groei kwam uit gebieden waar Picnic al actief was.


Picnic groeide in Nederland bijna 5 keer zo hard als het gemiddelde in de markt. Onderzoeksbureau Circana (het vroegere IRI) berekende dat de markt voor online boodschappen hier vorig jaar met zo'n 6 procent groeide.


De websuper zoekt zijn groei vooral in Duitsland en Frankrijk, waar Picnic in respectievelijk 2018 en 2021 startte. Zo breidde het bedrijf vorig jaar onder meer uit naar Hamburg, Berlijn en Parijs. In Duitsland steeg de omzet met 41 procent naar 387 miljoen euro. In Frankrijk groeide Picnic van 19 naar 47 miljoen euro, een toename van 147 procent.


In het jaarverslag spreekt Picnic de verwachting uit dat de omzet in 2024 boven de 1,5 miljard euro uitkomt.


2,3 miljoen klanten

Picnic bediende in 2023 zo'n 2,3 miljoen klanten, 36 procent meer dan het jaar ervoor. Zij konden kiezen uit 1.637 producten, in 2022 waren dat er 873. Picnic was aan het einde van het jaar in 450 steden actief en had zo'n 17.5000 medewerkers.


Zo’n 95 procent van de consumentenbestedingen in Nederland gaat nog altijd door de fysieke supermarkt. In Duitsland en Frankrijk ligt het percentage waarschijnlijk nog iets hoger. De verwachting is wel dat online de komende jaren populairder wordt dankzij millennials en Gen Z die gezinnen gaan stichten, zei het platform Supermarkt & Ruimte vorig jaar.


Dat laatste verwacht Muller ook. “De markt is nog steeds in ontwikkeling en wij proberen daarvan natuurlijk te profiteren.” De enorme pieken in coronatijd liggen weliswaar achter ons, maar hij ziet nog steeds een 'steady groei'.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!