Geen lelijke plastic nepbloemen, maar een kunstboeket van goede kwaliteit en niet van echt te onderscheiden. Met deze boeketten wil de startup Bloom & Wolf de kunstbloemenmarkt op z’n kop zetten. De grote droom van oprichter Gwen van de Pas? “Naar Amerika.”
Waarom kunstbloemen?
“Het idee is ontstaan uit liefde voor bloemen. Mensen vinden dat altijd wat gek, want we bieden juist een alternatief. Ik had een haat-liefdeverhouding met bloemen. Mijn huis stond altijd vol met verse bloemen, maar ik vond bloemen ook irritant: ze zijn duur, je moet ze afsnijden en opruimen.
Ik ging op zoek naar kunstbloemen, maar het viel mij op dat er weinig mensen zijn die een merk hebben gebouwd in deze categorie. Na lang zoeken vond ik winkeltjes waar ze wel mooie kwaliteit hadden, maar ze waren duur en niet zo toegankelijk. Bovendien was ik na een paar maanden ook wel uitgekeken op zo’n boeket. Ook online beloofde het plaatje meer dan in werkelijkheid.
Ook leerde ik dat snijbloemen helemaal niet duurzaam zijn, bijvoorbeeld door de CO2-uitstoot. Daarnaast heb ik een persoonlijke drijfveer om de impact van...
Geen lelijke plastic nepbloemen, maar een kunstboeket van goede kwaliteit en niet van echt te onderscheiden. Met deze boeketten wil de startup Bloom & Wolf de kunstbloemenmarkt op z’n kop zetten. De grote droom van oprichter Gwen van de Pas? “Naar Amerika.”
Waarom kunstbloemen?
“Het idee is ontstaan uit liefde voor bloemen. Mensen vinden dat altijd wat gek, want we bieden juist een alternatief. Ik had een haat-liefdeverhouding met bloemen. Mijn huis stond altijd vol met verse bloemen, maar ik vond bloemen ook irritant: ze zijn duur, je moet ze afsnijden en opruimen.
Ik ging op zoek naar kunstbloemen, maar het viel mij op dat er weinig mensen zijn die een merk hebben gebouwd in deze categorie. Na lang zoeken vond ik winkeltjes waar ze wel mooie kwaliteit hadden, maar ze waren duur en niet zo toegankelijk. Bovendien was ik na een paar maanden ook wel uitgekeken op zo’n boeket. Ook online beloofde het plaatje meer dan in werkelijkheid.
Ook leerde ik dat snijbloemen helemaal niet duurzaam zijn, bijvoorbeeld door de CO2-uitstoot. Daarnaast heb ik een persoonlijke drijfveer om de impact van Bloom & Wolf zo groot mogelijk te maken. Mijn vader heeft Parkinson en er is een verband tussen die ziekte en pesticiden die op snijbloemen zitten.”
Wanneer bloeide Bloom & Wolf op?
“Het bedrijf werd eind 2022 opgericht en in april 2023 gingen we live met de webshop. Toen werkte ik nog samen met medeoprichter Bram Kool. Hij is sinds een halfjaar niet meer betrokken bij de business maar heeft ontzettend goed geholpen om het op te zetten. We hadden een andere visie waar we met het bedrijf naar toe wilden.
Vroeger heb ik als consultant gewerkt en heb daarna een film geproduceerd en geregisseerd. Eigenlijk is een film maken ook een soort startup. Ik zie veel overeenkomsten: van het opbouwen van een team tot het vertellen van een verhaal en een product maken.”
Tekst loopt door onder de beelden.
Waar komt de naam vandaan?
“We raakten geïnspireerd door Rachel Ruysch, een kunstschilder uit de tijd van Rembrandt. Zij maakte levensechte schilderijen van bloemen en was een enorme powervrouw. Ik dook in haar leven en kwam erachter dat ze aan de Bloemgracht en Wolvenstraat heeft gewoond en gewerkt. Overigens hebben al onze boeketten namen van vrouwelijke kunstenaressen die een verschil maken.”
Er zijn meer spelers op de markt. Hoe onderscheiden jullie je?
“We staan echt voor de allerbeste kwaliteit en maken boeketten die echte designobjecten zijn. We proberen altijd verder te denken dan een standaard gemengd boeket of bosje tulpen. Ik ga zelf langs bij leveranciers en zoek elke bloem zelf uit.
Daarnaast verkopen en verhuren we via een vlekkeloze online ervaring en hebben we een sterk merk gebouwd wat zich onderscheidt in de markt. Bedrijven kunnen een abonnement afsluiten waarbij we om de zoveel maanden boeketten komen omwisselen, bijvoorbeeld met de seizoenen mee.
Consumenten kunnen een specifiek boeket uitkiezen en betalen daar huur voor. Ze kunnen wanneer ze willen wat nieuws uitkiezen, betalen wisselkosten en dan komen we het boeket brengen. We merken sterk dat er een groeimarkt is.”
Onlangs hebben jullie 1,4 miljoen aan vers groeigeld ontvangen. Wat is daarmee gedaan?
“Een groot deel hebben we geïnvesteerd in het opschalen van het platform en het bouwen van een ijzersterk merk. We kunnen nu veel meer bestellingen aan. Ook investeren we in de b2b-markt. We merkten veel tractie in hotels en kantoren. We blijven ook nog huren en verkopen aan particulieren, maar b2b heeft onze grote focus.”
Wat zijn de uitdagingen?
“Die zijn er genoeg. Denk alleen al aan het stigma op kunstbloemen: die zijn lelijk. We willen dat mensen ons zien als alternatief wat geen concessie is, maar waar je juist trots op mag zijn om in huis te hebben. Ook vanwege het duurzame aspect.
Ook zijn Nederlanders gewend aan een boeketje voor 20 euro. Toen ik in Amerika woonde was ik 100 dollar kwijt voor zo’n zelfde soort boeket. In Nederland zijn bloemen goedkoper dan waar dan ook in de wereld. Kunstbloemen zijn duurder, maar die eerste aanschaf is daardoor wel een drempel.”
Kansen genoeg dus in Amerika?
“Zeker, dat is iets wat we absoluut willen. In heel Europa kan ook al via onze website gekocht worden. Maar de grote droom is om dit concept naar Amerika te brengen. Ik geloof dat dáár de grootste kansen liggen. Ik hoop dat over een paar jaar zowel Europeanen als Amerikanen maar aan 1 merk denken als ze denken aan hoge kwaliteit kunstbloemen: Bloom & Wolf.”
Beeld: Gwen van de Pas, oprichter Bloom & Wolf.