Innovatie bij Picnic begint altijd met mislukkingen

Innovatie bij Picnic begint altijd met mislukkingen

"Als te veel experimenten meteen slagen, zijn we niet ambitieus genoeg”, zegt cto Daniel Gebler tijdens What's Next in Retail Tech.

Bij onlinesupermarkt Picnic draait alles om technologie. Dat was al zo bij de oprichting en dat geldt nog steeds. Cto Daniel Gebler vertelt tijdens het event What's Next in Retail Tech van RetailTrends hoe innovaties het bedrijf vooruit helpen.  “Wat wij of een andere speler nu innoveren, is over 1 of 2 jaar standaard.”


Een app of een website? Het was 1 van de grote vraagstukken waarover de oprichters van Picnic bij de start in 2015 een knoop moesten doorhakken. “Toen we begonnen wisten we dat de markt rijp was voor een nieuwe propositie, maar wilden we dat klanten gingen bestellen via de website of via een app? Nu is het logisch dat dit via een app gebeurt, maar in 2015 ging meer dan 60 procent van e-commerce nog via een website. Wij zagen een goede trend en besloten natuurlijk voor de app te gaan”, vertelt Daniel Gebler.


Picnic was toen nog een bedrijfje dat net in Amersfoort was gestart en met slechts een paar bezorgautootjes rondreed. Inmiddels bezorgt de onlinesupermarkt in meer dan 250 Nederlandse steden en bereikte vorig jaar in ons land het aantal van 2,3 miljoen klanten. Ook heeft Picnic 20 distributiecentra, waarvan 10 in Nederland. Inmiddels is de speler ook in Duitsland en Frankrijk actief.


Sticky note op de koelkast

Wat niet is veranderd, is dat technologie voorop blijft staan. Niet alleen de distributiecentra werden de afgelopen jaren zo veel mogelijk gerobotiseerd, ook de vergaarde data zijn een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen het bedrijf. “Ondanks onze sterke data-gedreven basis, hadden we pas na 2 tot 3 jaar genoeg data om behoorlijk accuraat te voorspellen wat onze klanten in de toekomst zouden gaan bestellen”, zegt Gebler daarover.


Tegenwoordig beschikt Picnic over een enorme hoeveelheid data, die de klanten zelf blijven voeden via de app. ,,We hebben daardoor heel veel inzicht in hoe mensen boodschappen doen. Vroeger plakten ze een sticky note op de koelkast en schreven erop dat er een pak melk moest worden gekocht. Zo breidde het boodschappenlijstje uit. Nu zetten mensen het in onze app.”


Tekst loopt door onder het beeld

Picnic Daniel Gebler What's Next in Retail Tech 2024Cto Daniel Gebler vertelt tijdens het event What's Next in Retail Tech van RetailTrends hoe innovaties het bedrijf vooruit helpen.


In september startte Picnic met het concept van een weekplanner. Die levert naast gemak voor de klant ook een schat aan informatie op. "We zijn ermee begonnen omdat we ons realiseerden dat het voor klanten vaak lastig is om te bepalen wat ze de rest van de week zullen eten. De weekplanner bestaat uit recepten die zijn gebaseerd op de voorkeuren die de klant aangeeft. Interessant voor ons is dat als mensen voor een bepaald menu kiezen, wij vrij precies kunnen voorspellen welke producten zij de komende dagen gaan bestellen.”

Ook op het logistieke vlak zet Picnic deze kennis in. “Als een recept 5 ingrediënten heeft, kunnen we die in het distributiecentrum dicht bij elkaar zetten. Zo hebben we de producten veel sneller verzameld, wat een stuk efficiënter is.”


Een avocado controleren

De toeleveranciers profiteren ook van de datakennis van Picnic. "We geven bijvoorbeeld vanaf 48 uur van te voren een voorspelling hoeveel broden we gaan afnemen bij de leverancier. Die updaten we ieder uur en die wordt dus steeds nauwkeuriger. 6 uur van te voren kunnen we de leverancier aangeven dat het 2 procent meer of minder kan zijn.”


Wat nog niet kan, is de kwaliteit van alle producten met technologie te controleren. "Bij sommige producten kunnen we gebruik maken van Vision AI, maar voor veel categorieën moeten we de controle echt nog handmatig doen. We zijn er bijvoorbeeld nog niet achter hoe we op een niet-handmatige manier kunnen checken hoe rijp een avocado is. Voor robots is dat lastig, omdat de juiste technologie daarvoor nog ontbreekt.”


Niets liep meteen goed

Of het nu gaat om het afhandelen van retouren, robotica in de distributiecentra of de weekplanner, blijven innoveren is volgens Gebler noodzakelijk. Toch zijn innovaties meestal niet meteen succesvol. "Alles wat je nu bij Picnic ziet, is begonnen met 5, 10 of 20 mislukkingen. Niets liep meteen goed. Er is niet voor niets een gezegde: ‘Als je je niet schaamt voor de eerste versie van je product, heb je het te laat gelanceerd.’  Als te veel experimenten meteen slagen, zijn we niet ambitieus genoeg.”


Volgens Gebler komt er op het gebied van innovaties nog veel meer aan. “Meer dan dat we de laatste tijd hebben gezien. Wat wij of 1 van de andere spelers nu innoveren, is over 1 of 2 jaar de standaard. Als we willen winnen, moeten we dus winnen van onze eigen versie van 1 of 2 jaar geleden. Daarom moedigen we iedereen aan om te innoveren.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!