De 114e editie van NRF Retail’s Big Show, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in New York. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 2 in quotes.
'Als je de sterren kleedt, dan komen ook hun fans naar ons'
- Tommy Hilfiger, oprichter Tommy Hilfiger
Veel merken zetten tegenwoordig beroemdheden in als ambassadeurs. Fashionmerk Tommy Hilfiger, dat dit jaar 40 jaar bestaat, begon daar al vroeg mee. “Mijn filosofie was: als je de sterren kleedt, dan komen ook hun fans naar ons.” En zo verschenen onder anderen David Bowie en Iman, The Rolling Stones, Britney Spears, Beyonce en Lenny Kravitz in kleding van Tommy Hilfiger.
Het bleef niet bij de sterren kleden, ze mochten ook mee-ontwerpen. Onder anderen Gigi Hadid, Lewis Hamilton en Shawn Mendes doken de designstudio in. “Omdat de meeste sportsterren, Hollywood-sterren en muzieksterren graag een merk willen hebben, zeker vandaag de dag.”
De 114e editie van NRF Retail’s Big Show, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in New York. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 2 in quotes.
'Als je de sterren kleedt, dan komen ook hun fans naar ons'
- Tommy Hilfiger, oprichter Tommy Hilfiger
Veel merken zetten tegenwoordig beroemdheden in als ambassadeurs. Fashionmerk Tommy Hilfiger, dat dit jaar 40 jaar bestaat, begon daar al vroeg mee. “Mijn filosofie was: als je de sterren kleedt, dan komen ook hun fans naar ons.” En zo verschenen onder anderen David Bowie en Iman, The Rolling Stones, Britney Spears, Beyonce en Lenny Kravitz in kleding van Tommy Hilfiger.
Het bleef niet bij de sterren kleden, ze mochten ook mee-ontwerpen. Onder anderen Gigi Hadid, Lewis Hamilton en Shawn Mendes doken de designstudio in. “Omdat de meeste sportsterren, Hollywood-sterren en muzieksterren graag een merk willen hebben, zeker vandaag de dag.”
Tommy Hilfiger
'Ik vraag altijd: what’s next?'
- Tommy Hilfiger, oprichter Tommy Hilfiger
Het is belangrijk om vooruit te kijken, weet Tommy Hilfiger. Alleen zo blijf je relevant. Alleen zo blijf je 40 jaar succesvol. Op hetzelfde niveau blijven of achteruitgaan, is geen optie. “Een van mijn favoriete vragen aan mijn team is: ‘What’s next? Wat komt er nu? En wat kan het volgende zijn dat de consument wil hebben, maar waarvan hij nu nog niet weet dat hij het wil hebben.”
'We zoeken specifiek uit waar we verkocht willen worden en wie we aan ons binden. Zo blijven we premium'
- Joe Preston, ceo New Balance
New Balance is kritisch met het uitzoeken van nieuwe partners, zo maakt ceo Joe Preston duidelijk. “We willen niet overal worden verkocht, maar alleen op de plekken die wij graag zien. We doen alleen zaken met retailers die ons ook als premiummerk aanbieden en ons merk eer aandoen.”
Het premium zijn is namelijk belangrijk voor het sportmerk. Daarmee bindt het ook de grote sporthelden die het bedrijf nu als ambassadeurs gebruikt. “We hebben grote sterren als Sydney McLaughlin-Levrone (de concurrent van Femke Bol, red.), maar ook jonge sterren als Coco Gauf (20-jarige tennisster, red.).”
Hij vervolgt: “Het mooie aan jonge sterren is dat je ook de families leert kennen en daarbij kunt zien met wat voor normen en waarden ze zijn opgegroeid. Die moeten aan die van ons matchen. Op die manier past New Balance bij zijn ambassadeur en andersom.”
Joe Preston, ceo New Balance
'De helft van de TikTok-gebruikers heeft al iets gekocht via TikTok Shop'
- Dan Frommer, oprichter The New Consumer
TikTok Shop heeft zich in nog geen 1,5 jaar tijd ontwikkeld tot een enorme marktplaats. Onder meer in de VS, het Verenigd Koninkrijk en diverse landen in Zuidoost-Azië kunnen bedrijven en individuele verkopers producten direct aan gebruikers aanbieden, via video’s, livestreams of de winkelpagina van hun profiel.
“In de VS heeft de helft van de actieve gebruikers van TikTok al iets via TikTok Shop gekocht", zegt oprichter Dan Frommer van consultancyplatform The New Consumer. Dat blijkt uit het net verschenen Consumer Trends-rapport van The New Consumer in samenwerking met Coefficient Capital. Van de consumenten die ten minste 1 keer per maand TikTok gebruiken, zegt 80 procent TikTok Shop te kennen. Vooral kleding en beautyproducten worden aangeschaft via TikTok Shop. Het overgrote deel van de shoppers is ook nog eens tevreden over de aankoop.
En het gaat snel. Klanten van beautyretailer Sephora geven inmiddels evenveel via TikTok Shop uit als via Sephora's kanaal.
'Het is nu zo makkelijk om iets vanaf de bank te verkopen, dat onze winkels echt iets extra’s moeten bieden'
- Javier Quiñones, ceo IKEA VS
Quiñones stipt hier de uitdaging van IKEA aan voor 2025. Bij IKEA start 85 procent van de customerjourneys vanaf de bank, maar hoe krijgt IKEA zijn consument van de Klippan en Ektorp af?
“Je moet de beleving goed op orde hebben, maar ook alles daaromheen. De voorraden moeten goed zijn en je moet precies weten wat je klant wil”, zo schetst Javier Quiñones, ceo voor IKEA in de VS. “Het is belangrijk dat je waarde toevoegt. En daar moeten we onszelf ook in ontwikkelen.”
Daarbij gaat IKEA ook met zijn tijd mee. Vroeger waren alle IKEA’s grote blauwe blokkendozen, maar inmiddels is dat niet meer zo. “Iedere plek heeft zijn eigen uitdaging. Daarom komen we nu ook met stadsconcepten. Die zijn net wat anders ingedeeld, maar voldoen wel aan de behoefte van de klant.”
'Blijf flexibel; iedere generatie heeft zijn eigen manier van retailen'
- Linda Li, head of customer activation & marketing, H&M Americas
Met een jonge doelgroep zoals H&M, is het belangrijk om up-to-date te blijven. Linda Li, head of customer activation & marketing, ziet dan ook graag dat de Zweedse retailer met zijn tijd meegaat. H&M wil influencers, die nu vooral dienen om producten te verkopen, nog op een andere manier inzetten.
“We zetten influencers nu ook in voor de creatie van nieuwe producten. Daarmee kunnen we hun bereik gebruiken en onze eigen hypes maken. Daarbij moet je wel bij jezelf blijven, want makkelijk een doelgroep bereiken is wel leuk, maar je moet zorgen dat de klant je merk blijft vertrouwen. Kwaliteit is dan ook belangrijk.”
Daarnaast vertelt Li over de moeilijkheid om flexibel te blijven als grote retailer. “We moeten blijven durven en nieuwsgierig zijn naar wat de nieuwe generatie wil. Als Generatie Alpha straks wil shoppen met robots, moeten we ze dat kunnen bieden. Iedere generatie heeft zijn eigen nieuwe uitdagingen. Hou je ogen open en wees voorbereid. Dan kun je op tijd anticiperen.”
'Steeds meer consumenten zullen voor vertrouwde retailers kiezen'
- Artemis Patrick, ceo Sephora VS
De van oorsprong Franse beautyketen Sephora is sinds 1998 actief in de Verenigde Staten. Het eerste Amerikaanse filiaal werd geopend in New York, vertelt ceo Artemis Patrick. Inmiddels staat de teller in de VS op bijna 600 winkels en zijn er ook honderden shop-in-shops, onder meer bij Kohl's. In 1999 opende het merk een webshop.
Sephora investeert fors in het winkelnetwerk in de VS. Elke vestiging zal volgens Patrick worden opgefrist. De keten pakt er zo'n 100 per jaar aan. In die winkels is een belangrijke rol weggelegd voor de beauty-adiviseurs. Naast uiteraard het ruime productaanbod, met zowel beginnende als gevestigde merken, maken zij volgens de ceo het verschil.
En er is nog een andere reden waarom Sephora succesvol zal blijven, is de overtuiging van Patrick. Consumenten, zeker jongeren, worden bedolven onder de informatie - ze ziet het bij haar eigen dochter van 14. "Ik ben ervan overtuigd dat steeds meer consumenten voor vertrouwde retailers als Sephora zullen kiezen. Mensen zien dat ze er van op aan kunnen en dat er sprake is van authenticiteit."