Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Levi Strauss & Co., Walmart en Hugo Boss.
Levi Strauss & Co.
Levi Strauss & Co. gebruikt data, die het merk verzamelt in samenwerking met Google Cloud, om beter inzicht te krijgen in de populariteit van baggy jeans. Sinds 2020 verzamelt Levi’s gegevens van aankopen, webverkeer, retailpartners en loyaliteitsprogramma’s in één systeem. Machine learning wordt gebruikt om trends te analyseren en te voorspellen, wat van pas komt bij marketingcampagnes, ontwerpbeslissingen en voorraadbeheer. Zo geeft de nieuwe data-infrastructuur Levi’s een completer beeld van wereldwijde trends, waardoor het spijkerbroekenmerk sneller kon inspelen op de groeiende vraag naar losvallende jeans. Dit resulteerde in campagnes zoals ‘Live Loose’ en meer focus op wijdere pasvormen, wat leidde tot een stijging van 15 procent in losse fits...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Levi Strauss & Co., Walmart en Hugo Boss.
Levi Strauss & Co.
Levi Strauss & Co. gebruikt data, die het merk verzamelt in samenwerking met Google Cloud, om beter inzicht te krijgen in de populariteit van baggy jeans. Sinds 2020 verzamelt Levi’s gegevens van aankopen, webverkeer, retailpartners en loyaliteitsprogramma’s in één systeem. Machine learning wordt gebruikt om trends te analyseren en te voorspellen, wat van pas komt bij marketingcampagnes, ontwerpbeslissingen en voorraadbeheer. Zo geeft de nieuwe data-infrastructuur Levi’s een completer beeld van wereldwijde trends, waardoor het spijkerbroekenmerk sneller kon inspelen op de groeiende vraag naar losvallende jeans. Dit resulteerde in campagnes zoals ‘Live Loose’ en meer focus op wijdere pasvormen, wat leidde tot een stijging van 15 procent in losse fits tijdens het laatste kwartaal.
Walmart
De Amerikaanse supermarktketen Walmart laat een nieuw robotsysteem bouwen om de aflevering van online bestellingen meer te automatiseren. Daarvoor verkoopt de supermarktketen zijn geavanceerde robotics-divisie aan Symbotic, die vervolgens een AI-gestuurd roboticasysteem ontwikkelt voor de geautomatiseerde distributiecentra.
Walmart werkt al sinds 2017 met Symbotic samen. De nieuwe overeenkomst geldt voor 12 jaar, waarna het robotsysteem ook voor andere retailers beschikbaar komt. De supermarkt investeert 520 miljoen dollar om meer dan 400 geautomatiseerde distributiecentra te bouwen.
Het afgelopen jaar heeft het bedrijf distributiecentra in Arizona en Arkansas geautomatiseerd en zelfrijdende vorkheftrucks geïntroduceerd in 4 distributiecentra in Florida, Texas, New York en Alabama. Tegen het eind van dit jaar verwacht Walmart dat 65 procent van zijn winkels goederen ontvangt van geavanceerde distributiecentra. De supermarktketen meldt dat het de bezorgkosten in de VS dankzij automatisering met 40 procent per bestelling heeft verlaagd.
Hugo Boss
Hugo Boss zet wereldwijd kunstmatige intelligentie (AI) in om de inhoud van zijn e-commerceplatforms te verbeteren. Dit past binnen hun digitale strategie om zowel efficiënter te werken als klanten een persoonlijkere en aantrekkelijkere shopervaring te bieden.
Het team dat zich richt op nieuwe technologieën, het Web3 & Immersive Experiences-team, maakt gebruik van geavanceerde AI-tools om creatieve beelden en video's te maken. Zo heeft Hugo Boss bijvoorbeeld een AI-gegenereerde video ontwikkeld waarin een model hun kleding draagt.
Het doel is om dit jaar meer dan 90 procent van hun producten digitaal te ontwikkelen. Nu is dat 65 procent. Hugo Boss hoopt door de inzet van AI niet alleen beter aan te sluiten bij de wensen van klanten. Het modemerk heeft namelijk als ambitie voorop te blijven lopen in technologische vernieuwing binnen de modewereld.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekend gemaakt.