Milaan: Antwerpse ondernemers winnen design prijs op Mido
Frits en Thomas van den Bosch, eigenaren van de grootste winkel in de combinatie ‘Horen en Zien” zijn met hun zaak in de prijzen gevallen tijdens MIDO, een prestigieuze optiekbeurs in het Italiaanse Milaan. Zien en Horen Frits Van Den Bosch sleepte de ‘Best Store Award’ in de wacht in de categorie ‘Design’.
Vijf jaar geleden begon Frits van den Bosch zijn zoektocht naar een beter gelegen pand dat zijn doelgroep optimaal zou bedienen en met verbeterde parkeermogelijkheden. Dit bracht hem bij het voormalige gemeentehuis van Wommelgem. De retaildesigners en bouwmanagers van het internationaal ervaren WSBdesign.com werden gevraagd om Optiek van den Bosch te helpen om dit grote pand van zowel interieur als exterieur gestalte te geven.
Industriële optiek revolutie in België
De focus lag op budgettaire zorgvuldigheid gezien de omvang van het project. Het pand is volledig gestript waarbij het ontwerpteam van WSBdesign.com de buitenzijde een strakkere uitstraling heeft gegeven terwijl de solide betonnen constructie binnen volledig bleef staan. Een belangrijk gegeven was de zichtbaarheid vanaf de straat, wat resulteerde in de installatie van een grote lichtstraat die van voor naar achteren door de winkel loopt. Dit zorgt voor een enorme toetreding van daglicht. Het pand is ruimtelijk en groots gemaakt: er is hoogte gecreëerd van meer dan 6 meter verdeeld over twee verdiepingen.
Shop-in-shops werden gecreëerd elk met eigen identiteit, zonder dat het DNA van Frits van den Bosch in het gedrang kwam. Merken zoals Lunor, Anne & Valentin, Lindberg en Etnia Barcelona hebben nu elk hun eigen podium binnen de winkel.
Hoe de Wow factor werd gecreëerd in de winkelinrichting
Op de begane grond bevindt zich de ontvangstruimte met bar. Waar voorheen de vleugel stond staat nu een prachtige rode Porsche. De winkel heeft extra aandacht voor merken en is geschikt om events te organiseren voor optiekmerken en ondernemers. Ook zijn hier fantastische verkoopeilanden op een heldere manier gepositioneerd. Aan de rechterkant van de entree bevinden zich de high-end modemerken zoals Gucci, Prada, Tom Ford en Dior.
De eerste verdieping geeft de ruimte voor refractie en horen evenals de kantoren voor personeel en wachtruimte voor klanten. De stalen trap is behouden en opgeknapt in een unieke kleur, en functioneert tevens als kinderbrillen hoek.
In een groot pand als deze ligt de uitdaging om een goede akoestiek te houden zonder afbreuk te doen aan de industriële look. Dit werd opgelost door vloerbedekking, stofdoek aan het plafond met een indrukwekkend grafisch design van het industriele Antwerpen en akoestische wandpanelen.
De winkel heeft verschillende eyecatchers: twee enorme bomen van bijna 6 meter bereiken het plafond. Daarnaast heeft WSB op een geweldige manier kunst en de naamgeving Antwerpen gecombineerd met passende kleuren in een op maat gemaakt plafondvisual.
Goed gastheerschap en customer journey staan centraal bij het ontwikkelen van dit unieke winkelconcept. De grootste optiekwinkel van België trekt mensen uit omliggende landen. Een goede start geeft positieve verwachting voor de toekomst!
De wow-factor in Retail design van winkelconcepten met beleving en succes
Frits van den Bosch over WSBdesign.com: “Het team van WSB heeft in dit succes het grootste aandeel! Bij de retail designers van WSB draait het om de Wow Factor en de commerciële beleving van het winkelconcept. Het ondernemers-DNA (strategie, klant, product, straatbeeld), ons unieke verhaal – wie koopt er nu een stoffig gemeentehuis - werd vertaald naar een onderscheidend winkelconcept. Complimenten voor WSB!”
WSB staat met een team van 60 mensen voor succesvol ‘dutch retail design’. WSBdesign.com is sinds 1958 een full service bureau voor retail design en retail bouwmanagement. Als specialist op het gebied van retail design is WSB internationaal toonaangevend. Met kantoren in Parijs, Trier, Londen, Bern, Berlijn en het Nederlandse Scherpenzeel.
Van den Bosch Optiek winnaar internationale ‘Best Store Award’
Gepubliceerd op 12 februari 2025 om 15:50
Reacties 0