Fredrika Inger is managing director van IKEA of Sweden. Ze werkt al ruim 20 jaar voor de Zweedse woonwinkelketen en woonde al werkend voor de wereldspeler zowel in Nederland als in het Zweedse Älmhult. “Ik zit hier al zo lang, dat ik soms ook dingen moet afleren.”
Inger was verantwoordelijk voor veel verschillende dingen bij IKEA. Na enkele jaren als businessleader en supplyplanner kwam ze naar Nederland. Op het hoofdkantoor werd ze managementassistent van de ceo. Die functie ruilde ze 4 jaar later in voor filiaalmanager. De Nederlandse IKEA in Duiven kwam voor 3 jaar onder haar hoede.
In 2016 keerde Inger terug naar Zweden om voor IKEA Global te werken. Daar leidde ze verschillende divisies tot ze managing director werd in 2022. In die hoedanigheid sprak RetailTrends met haar.
Je zit al lange tijd in je functie. Wat is er het meest veranderd binnen het bedrijf?
“Wat er met IKEA gebeurt, is heel erg afhankelijk van wat er gebeurt met de wereld. Dat komt ervan als je een wereldspeler bent. Toen ik hier begon, zaten we nog in veel minder markten en was ‘onze wereld’ dus ook...
Fredrika Inger is managing director van IKEA of Sweden. Ze werkt al ruim 20 jaar voor de Zweedse woonwinkelketen en woonde al werkend voor de wereldspeler zowel in Nederland als in het Zweedse Älmhult. “Ik zit hier al zo lang, dat ik soms ook dingen moet afleren.”
Inger was verantwoordelijk voor veel verschillende dingen bij IKEA. Na enkele jaren als businessleader en supplyplanner kwam ze naar Nederland. Op het hoofdkantoor werd ze managementassistent van de ceo. Die functie ruilde ze 4 jaar later in voor filiaalmanager. De Nederlandse IKEA in Duiven kwam voor 3 jaar onder haar hoede.
In 2016 keerde Inger terug naar Zweden om voor IKEA Global te werken. Daar leidde ze verschillende divisies tot ze managing director werd in 2022. In die hoedanigheid sprak RetailTrends met haar.
Je zit al lange tijd in je functie. Wat is er het meest veranderd binnen het bedrijf?
“Wat er met IKEA gebeurt, is heel erg afhankelijk van wat er gebeurt met de wereld. Dat komt ervan als je een wereldspeler bent. Toen ik hier begon, zaten we nog in veel minder markten en was ‘onze wereld’ dus ook nog kleiner. Maar nu houden we ons dus ook echt bezig met de wereldproblemen van nu.
We proberen ons steentje bij te dragen aan klimaatverandering, het topic van het moment. We moeten duurzamer worden en dat moet gebeuren zonder dat onze productprijzen stijgen. We willen er voor iedereen blijven zijn. Dat zijn uitdagingen die we 20 jaar geleden zeker nog niet hadden.”
Is het ingewikkeld voor een groot bedrijf als IKEA om duurzaam te zijn?
“Onze producten moeten innovatief zijn, lang meegaan en een tweede leven kunnen krijgen. Recycling is de sleutel tot succes, maar we moeten mensen niet een oud bed geven om in te slapen. Dat kan natuurlijk niet.
We willen onze footprint zo klein mogelijk houden. Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid alleen kan werken als de massa het nog steeds kan kopen. In productkeuze, in design. En we hebben een hele hoop mensen die daar elke dag druk mee zijn.”
Kan IKEA daarin beter sturen, omdat alles inhouse wordt bedacht?
“Uiteindelijk wel. Ons team onderzoekt alles zelf, tot in de kleinste details. Daarbij maken we gebruik van de vele data die wij vergaren. We doen onderzoeken naar de wensen van de klanten door middel van huisbezoeken. Daarnaast moeten we ook op zoek naar de beste materialen op alle gebieden.
Als dat op orde is, kunnen we bedenken hoe we onze stijl en identiteit aan het product kunnen koppelen. Tot slot moet het dan relevant en uniek zijn. Iedereen slaapt bijvoorbeeld op zijn eigen manier, maar het moet wel een goed product zijn voor de hele wereld.”
Wat is het grootste voordeel aan deze inhouse productie voor een retailer als IKEA?
“We kunnen alles zelf bepalen en alle details zelf maken. Het ligt dus ook bij ons als een product ergens aan moet voldoen. We hoeven niet in overleg met anderen, maar zorgen ervoor dat het item aan onze eisen voldoet. We hebben onze eigen expertise voor alles.”
Welke nadelen heeft die aanpak?
“Het gaat langzaam. We doen er 2 tot 3 jaar over voor er een nieuwe collectie komt. Juist omdat we al die details zelf maken, kunnen we er ook in doorslaan. Er is een gevaar dat het nooit goed genoeg is en we alle details blijven aanpassen en verbeteren. Op die manier vertraagt het proces en wordt het mogelijk ook duur. Daar moeten we goed op blijven letten.”
Je werkt al meer dan 20 jaar bij IKEA. Hoe helpt die ervaring bij het uitvoeren van je leidinggevende rol?
“Het grote voordeel is dat ik heel goed weet wat er overal gebeurt. Dat maakt mijn huidige rol makkelijker. Tegelijkertijd zitten er gevaren aan.
Als leider van een afdeling ga ik reflecteren en over alles nadenken. De mensen die op de positie zitten waar ik voorheen zat, doen dat ook. Op iedere positie heb ik veel geleerd, maar ik moet nu naar een groter plaatje kijken. Dat betekent dat ik bijna beter dingen kan vergeten. Ik zit hier al zo lang, dat ik soms dingen moet afleren. Zo moet ik me niet meer bemoeien met de supplychain of de individuele winkels. Ik weel wel hoe het werkt, maar op die plekken zitten nu ook mensen die het op hun eigen manier mogen doen.
En als ik niks afleer en hetzelfde blijf doen, verandert er uiteindelijk ook niets in het bedrijf. En dat is wel belangrijk, want de wereld om ons heen verandert ook.”
RetailTrends sprak met Fredika Inger in het hoofdkantoor van IKEA in het Zweedse Älmhult. Over het bezoek in de Zweedse bossen maakten we ook een reportage. Deze is hier te lezen.